Κυριακή, 18 Νοεμβρίου 2012

Η Μεγάλη Ευκαιρία για το λιμάνι του Πειραιά



Πάνω από οκτώ μήνες έντονων διεργασιών και διαπραγματεύσεων, πολλές μελέτες και ταξίδια σε διάφορες χώρες της Ευρώπης απαιτήθηκαν για να «κλείσει» μια από τις μεγαλύτερες συμφωνίες που θα αλλάξουν τα μεταφορικά δεδομένα στην χώρα μας, αλλά και τη σημερινή μορφή του λιμανιού του Πειραιά, αλλά και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.Η τριπλή συμφωνία, η οποία θα μετατρέψει το λιμάνι του Πειραιά σε πύλη εισόδου στην Κεντρική Ευρώπη προϊόντων από την Ασία, δρομολογείται μέσα στο Δεκέμβριο μεταξύ της Hewlett - Packard (HP), της Cosco και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Η συμφωνία προέκυψε ύστερα από μελέτες που έδειχναν ότι η μεταφορά των εμπορευμάτων της HP θα φτάνουν μέσω του λιμανιού του Πειραιά μέχρι και 13 ημέρες νωρίτερα στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη σε σχέση με τη διαδρομή που ακολουθούν σήμερα από άλλα λιμάνια της Ευρώπης όμως το Ρότερνταμ και το Αμβούργο.


Σε μία εποχή που τα καύσιμα των πλοίων έχουν εκτοξευθεί στα ύψη Coco και HP κατανόησαν τη σημασία του Πειραιά και αποφάσισαν να αξιοποιήσουν τις δυνατότητές του εγκαταλείποντας άλλο λιμάνι της Ευρώπης με στόχο να μειώσουν τα κόστη μεταφοράς των προϊόντων τους στο μισό.

Η ενίσχυση των εμπορευματικών μεταφορών της εταιρείας θα αποτελέσει το «εισιτήριό» της για την ενίσχυση της οριακής της κερδοφορίας κάνοντας πιο εφικτό από ποτέ το στόχο του προγράμματος αναδιάρθρωσης του ΟΣΕ.


Παράλληλα ανοίγει την πόρτα για νέες συνεργασίες που θα κάνουν την εταιρεία ακόμα πιο ελκυστική στους πιθανούς αγοραστές της μια και σύντομα αναμένεται να ξεκινήσει η προσπάθεια ιδιωτικοποίησης της. Η συμφωνία αναμένεται να υπογραφεί μέσα στο Δεκέμβριο οπότε και έχει προγραμματιστεί η παράδοση της σιδηροδρομικής σύνδεσης με το λιμάνι του Ικονίου.

Στόχος είναι πριν το τέλος του χρόνου να ξεκινήσει η διοχέτευση προϊόντων της HP μέσω του ελληνικού σιδηρόδρομου στην Κεντρική Ευρώπη. Δεν είναι τυχαίο ότι ο χρόνος μεταφοράς των εμπορευμάτων τους μέσω σιδηροδρομικών δικτύων θα μειώσει το χρόνο μεταφοράς από την χώρα μας στην Κεντρική Ευρώπη κατά περίπου 8 μέρες!



Η συμφωνία

Εδώ και περίπου οκτώ μήνες η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και οι εκπρόσωποι της Cosco έχουν προχωρήσει σε διαπραγματεύσεις για την μεταφορά των κοντέινερς που φτάνουν στο λιμάνι του Πειραιά και τα οποία πρέπει να διοχετευτούν στην Κεντρική Ευρώπη. Ήδη για την υλοποίηση των μεταφορών αυτών ο ΟΣΕ έχει 50 ολοκαίνουργια βαγόνια τα οποία βρισκόταν «παρκαρισμένα» σε διάφορα αμαξοστάσια της εταιρείας. Η διαδρομή των εμπορευμάτων θα ξεκινά από το λιμάνι του Πειραιά μέσω της σιδηροδρομικής σύνδεσης στο Ικόνιο και θα φτάνουν από τον ΠΑΘΕΠ στην Ειδομένη. Από κει αλλάζοντας μηχανές θα περνούν στα Σκόπια, στη Σερβία, την Ουγγαρία, την Αυστρία και τελικά την Τσεχία.


Πρόκειται για μια διαδρομή η οποία θα ολοκληρώνεται μέσα σε περίπου 4 ημέρες όταν οι εναλλακτικές διαδρομές απαιτούν σήμερα 12 ολόκληρες ημέρες για να φτάσουν τα εμπορεύματα στην Τσεχία.


Τι θα αποκομίσει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Η συμφωνία με τη Hewlett - Packard είναι η πρώτη διεθνή συνεργασία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ενώ αναμένεται να ακολουθήσουν και άλλες..


Αρχικά θα αφορά τη μεταφοράς ενός τρένου ημερησίως, ενώ αναμένεται να αυξηθούν περαιτέρω μια και σύμφωνα με μελέτες που έχει ήδη παρουσιάσει στην εταιρεία η ελληνική πλευρά θα είναι κατά πολύ πιο οικονομικές από αυτές που γίνονται σήμερα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ η μεταφορά ενός ή δύο τρένων την ημέρα προς την Κεντρική Ευρώπη θα οδηγούσε άμεσα σε διπλασιασμό του τζίρου της από εμπορεύματα που σήμερα φτάνει τα 24 εκατ. ευρώ.

Αν υπολογίσει κανείς ότι η δυναμικότητα του λιμανιού είναι 20 έως 40 τρένα την ημέρα ακόμα και αν η ΤΡΑΙΝΟΣΕ μετέφερε τα 10 τρένα καθημερινά τότε ο τζίρος ετησίως θα ξεπερνούσε τα 100 εκατ. ευρώ.

Η COSCO


Όπως εξηγεί στην «ΗτΣ» ο κ. Τ. Βαμβακίδης εμπορικός διευθυντής της PCT (της εταιρείας διαχείρισης του Πειραιά) η συνεργασία ανοίγει νέες προοπτικές για την Ελλάδα και καθιερώνει τον Πειραιά ως Κέντρο Διανομής των προϊόντων μεγάλων πολυεθνικών από την ΝΑ και Κεντρική Ευρώπη έως τη Ρωσία. Ο ίδιος δήλωσε ότι είναι σχεδόν σίγουρο πως και άλλες πολυεθνικές με ανάλογες δραστηριότητες θα βάλουν στο «κάδρο» τους τον Πειραιά και την Ελλάδα. Σύμφωνα με πληροφορίες η Cosco η οποία αναμένεται να εκδηλώσει το ενδιαφέρον της και για την προβλήτα 1 που διαχειρίζεται σήμερα ο ΟΛΠ στο λιμάνι του Πειραιά βρίσκεται ήδη σε διαπραγματεύσεις προκειμένου να επιτύχει αντίστοιχες συμφωνίες με αυτή της HP.

Το πλεονέκτημα του Πειραιά


Το στρατηγικό πλεονέκτημα του λιμανιού του Πειραιά είναι η εγγύτητα του στη Διώρυγα του Σουέζ μέσω της οποίας διακινούνται όλα τα εμπορεύματα από Άπω Ανατολή προς Ευρώπη. Το transit time από τον Πειραιά μέχρι το Αμβούργο/Ρότερνταμ/Αμβέρσα είναι πλέον των 10 ημερών, χρόνος που μπορεί να κερδηθεί αν από τον Πειραιά αυτά τα εμπορεύματα μπορούν να φτάσουν στις χώρες της Κεντρικής Ευρώπης σε ανταγωνιστικούς χρόνους (>72 ώρες). Ακόμη και σε σχέση με τα λιμάνια Κόπερ και Τεργέστης ο χρόνος διαδρομής μέχρι τον τελικό προορισμό μπορεί να είναι ανταγωνιστικός.

Η μεταφορά σήμερα


Σήμερα η μεταφορά αυτών των εμπορευμάτων γίνεται μέσω δύο διαδρόμων οι οποίοι απαιτούν μετεκφόρτωση σε πλοία. Η πρώτη συνεχίζει μέσω Γιλβαρτάρ, Αμβούργο και μετά με τρένο μέσω των γερμανικών σιδηροδρόμων .Η διαδρομή από τον Πειραιά μέχρι την Τσεχία απαιτεί 12 ημέρες. Η δεύτερη διαδρομή πάει με μικρότερα πλοία στο λιμάνι του Κόπερ στη Σλοβενία και μετά πάλι μέσω σιδηροδρομικού δικτύου. Και αυτή η διαδρομή απαιτεί 12 μέρες για να ολοκληρωθεί, ενώ αρνητικό είναι το γεγονός ότι το λιμάνι του Κόπερ δεν μπορεί να υποδεχθεί μεγάλα πλοία μέχρι 14.00 τόνους, γεγονός που απαιτεί την μετεκφόρτωση σε μικρότερα πλοία. Σημειωτέον ότι από τα 6 εκατ. κοντείνερς τον χρόνο που φτάνουν στο λιμάνι του Αμβούργου πλέον των 2 εκατ. κοντείνερς ή 33% διακινούνται στην ενδοχώρα. Ανάλογες διακινήσεις εκτελούνται και από τα λιμάνια του Κόπερ και Τεργέστης.

Ο ανταγωνισμός

Η επιτυχία της συγκεκριμένης συμφωνίας είναι τεράστια αν αναλογιστεί κανείς και τον έντονο και σκληρό ανταγωνισμό που είχε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ από άλλες σιδηροδρομικές εταιρείες των Βαλκανίων. Συγκεκριμένα τουλάχιστον τρεις ανταγωνιστικές εταιρείες προς την ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα μπορούσαν να συνεργαστούν με την Cosco ώστε να δημιουργήσουν αυτό το νέο «διάδρομο» εμπορευμάτων προς την Κεντρική Ευρώπη.


Οι Σλοβένοι, οι Ρουμάνοι, αλλά και οι Γερμανοί θα μπορούσαν να πάρουν πιστοποίηση για τα τρένα τους και να κινηθούν άνετα πάνω στις ράγες του ΟΣΕ μια και το νομοθετικό μας πλαίσιο προβλέπει τη χρήση των γραμμών του ΟΣΕ και από άλλες εταιρείες.

Οι παρεμβάσεις

Προκειμένου η συνεργασία να είναι αποδοτική και ο Πειραιάς να γίνει ανταγωνιστικός χερσαίος διαμετακομιστικός κόμβος είναι αναγκαίες μια σειρά από παρεμβάσεις που θα αλλάξουν τη σιδηροδρομική μεταφορά. Τα σημαντικότερα έργα που πρέπει να γίνουν είναι τα παρακάτω:

1 Άμεση ανάταξη της τηλεδιοίκησης, σηματοδότησης και φωτοσήμανσης σε όλο το δίκτυο του ΟΣΕ και λήψη μέτρων ώστε να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη λειτουργία του.

2 Επέκταση της λειτουργίας της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στο δίκτυο των Σκοπίων και Σερβίας ώστε να διασφαλιστεί η αξιοπιστία του transit time μέχρι τουλάχιστον Ουγγαρία.

imerisia.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου