ΣΤΟ ΣΤΟΧΑΣΤΡΟ Η «ΜΑΦΙΑ ΤΗΣ ΒΕΝΖΙΝΗΣ»
Το αυτοκίνητο που φέρει συμβατικές πινακίδες διαθέτει δεύτερο ρεζερβουάρ, οι υπάλληλοι προσποιούνται τους συνηθισμένους οδηγούς, φουλάρουν στο βενζινάδικο και μετά μετράνε αν τα λίτρα ανταποκρίνονται στο αντίτιμο που κατέβαλαν
Αυτοκίνητο - ντετέκτιβ ρίχνει το υπουργείο Ανάπτυξης στη... μάχη των πειραγμένων αντλιών της βενζίνης, που κλέβουν μέχρι και 12 λεπτά το λίτρο από τους οδηγούς.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Εθνους της Κυριακής», η Γενική Γραμματεία Εμπορίου του υπουργείου εξασφάλισε από την Υπηρεσία Οικονομικής Αστυνομίας & Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος εξοπλισμένο όχημα με ειδικούς μηχανισμούς καταμέτρησης ποσοτήτων καυσίμων.
Με αυτόν τον τρόπο η Διεύθυνση Μετρολογίας (σ.σ. αρμόδια για τους ελέγχους στις αντλίες, στις ζυγαριές κλπ.) προσπαθεί να προλάβει τις μεθόδους καταδολίευσης των αντλιών από τους κερδοσκόπους βενζινοπώλες, οι οποίοι πάντα βρίσκονται ένα... βήμα πιο μπροστά από τις διωκτικές αρχές και όπως λένε χαρακτηριστικά στο υπουργείο Ανάπτυξης «μοιάζει με τις ουσίες του ντόπινγκ, οι οποίες εξελίσσονται με αποτέλεσμα να μην μπορούν να τις ανιχνεύσουν τα αντιντόπινγκ κοντρόλ...»
Το αυτοκίνητο που φέρει συμβατικές πινακίδες βρίσκεται στη διάθεση του υπουργείου Ανάπτυξης από την περασμένη άνοιξη. Οπως αναφέρουν πηγές, από τότε ξεκίνησε την αποστολή του. Ωστόσο, αν κι εντόπιζε τις περιπτώσεις κλοπής, δεν ήταν εφικτή η απόδειξή τους.
Το Ι.Χ. διαθέτει δεύτερο ρεζερβουάρ, οι υπάλληλοι που το οδηγούν προσποιούνται τους συνηθισμένους οδηγούς και φτάνουν στα βενζινάδικα για να το φουλάρουν με αμόλυβδη. Ο βενζινοπώλης δεν μπορεί να αντιληφθεί ότι το όχημα είναι σε ειδική αποστολή. Οι μυστικοί... υπάλληλοι αφού γεμίζουν το ρεζερβουάρ πληρώνουν κανονικά τις ποσότητες που ζητάνε και λίγα μέτρα πιο πέρα από το πρατήριο μετράνε κατά πόσο τα λίτρα ανταποκρίνονται στο αντίτιμο που κατέβαλαν.
Αναβαθμίζεται ο εξοπλισμός του
Στη συνέχεια, όταν εντοπίσουν έλλειμμα ειδοποιούν συναδέλφους τους, οι οποίοι καταφτάνουν και ελέγχουν επίσημα τις αντλίες. Ομως, μπορεί το μυστικό αυτοκίνητο να μετρούσε έλλειψη λίτρων, αλλά οι υπάλληλοι δεν μπορούσαν να βρουν τους μηχανισμούς καταδολίευσης στις αντλίες καθώς οι κερδοσκόποι ήταν πολύ προχωρημένοι με νέα κόλπα... κλοπής.
Στη συνέχεια, όταν εντοπίσουν έλλειμμα ειδοποιούν συναδέλφους τους, οι οποίοι καταφτάνουν και ελέγχουν επίσημα τις αντλίες. Ομως, μπορεί το μυστικό αυτοκίνητο να μετρούσε έλλειψη λίτρων, αλλά οι υπάλληλοι δεν μπορούσαν να βρουν τους μηχανισμούς καταδολίευσης στις αντλίες καθώς οι κερδοσκόποι ήταν πολύ προχωρημένοι με νέα κόλπα... κλοπής.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι το ειδικό όχημα αυτήν την περίοδο βρίσκεται σε φάση αναβάθμισης του εξοπλισμού του: φορτώνεται... με GPS, αλλά και με ειδικά μηχανήματα τα οποία θα λειτουργούν σαν τις κάμερες της τροχαίας. Δηλαδή θα πιστοποιούν αμέσως την παράβαση και κυρίως τον χρόνο και τον τόπο διενέργειάς της. Αυτά θα καταγράφονται σε πραγματικό χρόνο και θα επιδίδονται σαν κλήση παράβασης του Κ.Ο.Κ. στον επιτήδειο. Ταυτόχρονα αλλάζει και το θεσμικό πλαίσιο ώστε να είναι νομικά κατοχυρωμένη η βεβαίωση προστίμων.
Παράλληλα, το υπουργείο Ανάπτυξης προχωρά και σε πιο αυστηρή νομοθεσία για όσους «πειράζουν» τις αντλίες. Πιο συγκεκριμένα, στην υπό αναμόρφωση αγορανομική νομοθεσία υποχρεώνει τους βενζινοπώλες να τηρούν ειδικό φάκελο με τα έγγραφα του κατασκευαστή των αντλιών, τα οποία περιλαμβάνουν τον πρότυπο τρόπο λειτουργίας της και κατασκευής της, τα σημεία που οι ιδιωτικές εταιρείες σφραγίζουν όταν τα ελέγχουν κλπ. Ακόμη, πριν από τρεις μήνες το υπουργείο Ανάπτυξης που έχει αναθέσει σε 20 ιδιωτικές εταιρείες να ελέγχουν τις αντλίες στα βενζινάδικα τις κάλεσε να φέρουν περισσότερα δικαιολογητικά και υπεύθυνες δηλώσεις που να πιστοποιούν τη δουλειά τους.
Κυρώσεις
Επίσης υποχρεώνονται οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών στα τιμολόγια παράδοσης καυσίμων στους βενζινοπώλες να αναγράφουν και την πυκνότητα των ποσοτήτων που παραδίδουν. Το Φεβρουάριο του 2011 τροποποιήθηκε το θεσμικό πλαίσιο για την επιβολή κυρώσεων στους παραβάτες. Προβλέπεται η οριστική αφαίρεση της άδειας λειτουργίας και η απαγόρευση χορήγησης νέας τόσο στον ίδιο τον ιδιοκτήτη όσο και σε πρόσωπα που έχουν μέχρι και δεύτερο βαθμό συγγένειας με εκείνον.
Επίσης υποχρεώνονται οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών στα τιμολόγια παράδοσης καυσίμων στους βενζινοπώλες να αναγράφουν και την πυκνότητα των ποσοτήτων που παραδίδουν. Το Φεβρουάριο του 2011 τροποποιήθηκε το θεσμικό πλαίσιο για την επιβολή κυρώσεων στους παραβάτες. Προβλέπεται η οριστική αφαίρεση της άδειας λειτουργίας και η απαγόρευση χορήγησης νέας τόσο στον ίδιο τον ιδιοκτήτη όσο και σε πρόσωπα που έχουν μέχρι και δεύτερο βαθμό συγγένειας με εκείνον.
Ωστόσο, η κλοπή... συνεχίζεται. Πρόσφατα, στελέχη του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδας μίλησαν για έξαρση των πρακτικών της καταδολίευσης της αντλίας και αποκάλυψαν ότι το 30% των ποσοτήτων βενζίνης που διακινείται στην αγορά προέρχεται από πειραγμένες αντλίες...
ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥΧΩΝ
Mε μεθανόλη νοθεύουν τώρα τη βενζίνη
Mε μεθανόλη νοθεύουν τώρα τη βενζίνη
Η νοθεία της βενζίνης με μεθανόλη είναι το νέο... φρούτο στην αγορά των καυσίμων.
Σχετική καταγγελία έχει κάνει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων και σε αυτήν την πρακτική επανήλθε μέσα στην περασμένη εβδομάδα και ο Σύνδεσμος Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών.
Η ΠΟΠΕΚ έχει κάνει γνωστό ότι το προϊόν έρχεται στη χώρα μας από Ιταλία και Βουλγαρία και επιτήδειοι λόγω του χαμηλού κόστους (0,50 ευρώ το λίτρο) το νοθεύουν με τη βενζίνη κερδίζοντας έτσι πολύ περισσότερα χρήματα. Η μεθανόλη χρησιμοποιείται ως πρώτη ύλη για την παραγωγή βιοντίζελ. Σημειώνεται ότι δεν προκαλεί βλάβη στους κινητήρες αλλά παρόλα αυτά η ανάμειξη γίνεται για προφανείς κερδοσκοπικούς λόγους.
Αλλες ουσίες που χρησιμοποιούνται είναι η τολουόλη, οι διαλύτες και χρησιμοποιημένα ορυκτέλαια. Ο ΣΕΕΠΕ τονίζει ότι θα πρέπει να ενταθούν οι έλεγχοι από όλους τους ελεγκτικούς μηχανισμούς (ΣΔΟΕ, Γενικό Χημείο του Κράτους) και κυρίως από τα συνεργεία των Κλιμακίων Ελέγχου Διακίνησης Αποθήκευσης Καυσίμων του ΥΠΕΚΑ.
ΤΑ ΚΟΛΠΑ
Στα 50 λίτρα ο οδηγός χάνει 6 €
Στα 50 λίτρα ο οδηγός χάνει 6 €
Μηχανισμούς τριών «γενιών» έχουν εφαρμόσει στην αγορά οι επιτήδειοι. Ο αριθμός των κερδοσκόπων είναι αδύνατο να βεβαιωθεί επίσημα. Τον Φεβρουάριο του 2011 ο γενικός γραμματέας Εμπορίου
Στέφανος Κομνηνός, επικαλούμενος μελέτη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, είχε εκτιμήσει πως τα πρατήρια που πειράζουν τις αντλίες αντιστοιχούν στο 10% του συνόλου. Δηλαδή υπολογίζονται γύρω στα 600.
Την περασμένη εβδομάδα στελέχη του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών έκαναν λόγο, βασιζόμενοι σε εκτιμήσεις της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων, ότι το 30% του όγκου που διακινείται είναι από καταδολιευμένες αντλίες.
Επίσημα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης έδειξαν ότι το 2011 είχαν γίνει έλεγχοι σε 261 βενζινάδικα και 1.140 αντλίες. Εντοπίστηκαν 16 επιτήδειοι με 46 παραβάσεις, ενώ οι καταδολιευμένες αντλίες ήταν 30.
- Οι μηχανισμοί τρίτης γενιάς δεν είναι τίποτα άλλο από παρέμβαση στο λογισμικό της αντλίας, που είναι αδύνατο διά γυμνού οφθαλμού να εντοπιστεί. Με το πάτημα του «πιστολιού» ενεργοποιείται και η «κλοπή» αρχίζει. Επίσης, στη γενιά αυτή είναι και τα τσιπ σε μέγεθος φακής, που τοποθετούνται στην αντλία και «πυροδοτούνται» με ένα τηλεκοντρόλ.
- Οι μηχανισμοί δεύτερης γενιάς ήταν οι ενσύρματοι κι ήταν εύκολο να εντοπιστούν καθώς είχαν καλωδιώσεις από τις αντλίες μέχρι τον στεγασμένο χώρο του πρατηρίου. Εκεί ο επιτήδειος με το πάτημα ενός κουμπιού κέρδιζε... χιλιάδες ευρώ.
- Οι «πρώτης γενιάς» ήταν απλά σωληνάκια που έμπαιναν στο «πιστόλι» και γύρναγαν στη δεξαμενή την ποσότητα που ήθελε ο βενζινοπώλης.
Οι επιτήδειοι λειτουργούν τους μηχανισμούς μέρες αυξημένης ζήτησης όπως τις Παρασκευές και τα Σάββατα. Τα συνήθη ποσοστά παρακράτησης βενζίνης είναι 5% και 7%.
Αυτό σημαίνει ότι ένας καταναλωτής χάνει μέχρι και 12 λεπτά το λίτρο. 'Η στα 50 λίτρα που γεμίζει, με τιμή βενζίνης στα 1,77 ευρώ το λίτρο, χάνει γύρω στα 6 ευρώ. Στον αντίποδα, ένα πρατήριο που πουλά κατά μέσον όρο 5.000 λίτρα την ημέρα ή 150.000 τον μήνα, αν κλέψει στην αντλία θα κερδίσει μέχρι και 18.000 ευρώ μηνιαίως.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΟΛΩΝΑΣ
ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΓΙΑ... ΑΓΡΙΟΥΣ
Ποιοι δεν θέλουν να εξαλείψουν το λαθρεμπόριο καυσίμων
Ποιοι δεν θέλουν να εξαλείψουν το λαθρεμπόριο καυσίμων
Το σύστημα εισροών - εκροών στα βενζινάδικα δεν εφαρμόζεται γιατί δεν συγκροτείται για... αδιευκρί- νιστους λόγους μια επιτροπή από το υπ. Οικονομικών
Μια... τρύπα στο πετρέλαιο έχουν πετύχει... τα μέτρα για την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου στα καύσιμα. Μία άνευ προηγουμένου κωμικοτραγική ιστορία εκτυλίσσεται εδώ και περίπου τρία χρόνια με την εγκατάσταση του συστήματος εισροών - εκροών στα βενζινάδικα αλλά και συνολικά με το θεσμικό πλαίσιο που πρόσφατα ψηφίστηκε, τον Απρίλιο του 2012 και αφορά την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου. Η παράνομη διακίνηση καυσίμων στερεί 500 εκατ. ευρώ φόρους από το Δημόσιο.
Το σύστημα εισροών ? εκροών πρόκειται για ηλεκτρονικό μηχανισμό που μετράει τις ποσότητες των καυσίμων που εισρέουν από το βυτίο στη δεξαμενή και από τη δεξαμενή στην αντλία. Αυτό έχει τη δυνατότητα να συνδεθεί και με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων του υπουργείου Οικονομικών.
Η υποχρέωση για την εφαρμογή του ισχύει από το 2009 με νόμο που είχε κάνει η κυβέρνηση της ΝΔ και συγκεκριμένα ο τότε (και σημερινός) υπουργός Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης.
Στη διάρκεια της θητείας της Λούκας Κατσέλη από τον Οκτώβριο του 2009 έως τον Σεπτέμβριο του 2010 είχε ετοιμαστεί σχέδιο υπουργικής απόφασης που προέβλεπε τα μετρολογικά χαρακτηριστικά του συστήματος.
Αντιδράσεις
Ακολούθησε ο ανασχηματισμός του Σεπτεμβρίου του 2010 και η απόφαση δεν είχε προλάβει να υπογραφεί από την κ. Κατσέλη.
Ακολούθησε ο ανασχηματισμός του Σεπτεμβρίου του 2010 και η απόφαση δεν είχε προλάβει να υπογραφεί από την κ. Κατσέλη.
Τον Δεκέμβριο του 2010 την απόφαση συνυπέγραψαν ο τότε υφυπουργός Ανάπτυξης Ντίνος Ρόβλιας και ο τότε υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Δημήτρης Ρέππας.
Στη συνέχεια η απόφαση αυτή έπρεπε να λάβει και τη φορολογική της διάσταση. Δηλαδή η μέτρηση να αποτελεί φορολογικό δεδομένο και χρειαζόταν και η συνυπογραφή του υπουργείου Οικονομικών.
Σύμφωνα με δηλώσεις στελεχών του υπουργείου Ανάπτυξης, τον Ιανουάριο του 2012, «υπήρχαν αντιδράσεις από το κύκλωμα εμπορίας καυσίμων και τον μηχανισμό του υπουργείου Οικονομικών. Δηλαδή, τους εφοριακούς και τελωνειακούς. Το επιχείρημα των τελευταίων ήταν ότι δεν χρειάζεται το σκέλος του συστήματος που αφορά τις εισροές να αποτελέσει φορολογικό στοιχείο καθώς ελέγχονται τα παραστατικά διακίνησης. Τα οποία, όμως, είναι γνωστό ότι μπορούν να παραποιηθούν», σημείωναν πριν από 10 μήνες τα στελέχη του υπουργείου στους δημοσιογράφους.
Τον Νοέμβριο του 2011 ο τότε αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης, Σωκράτης Ξυνίδης, έστειλε επιστολή στον τότε αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών, Παντελή Οικονόμου, και τον γενικό γραμματέα, Φορολογικών και Τελωνειακών Θεμάτων, Γιάννη Καπελέρη, επισημαίνοντάς τους πως αν δεν αποτελέσουν φορολογικά δεδομένα οι εισροές, το λαθρεμπόριο καυσίμων δεν αντιμετωπίζεται.
Τον Απρίλιο του 2012 η κυβέρνηση ψηφίζει το άρθρο 320 του νόμου 4072 όπου προβλέπει ξανά την εγκατάσταση του συστήματος εισροών κι εκροών καθώς και άλλα μέτρα για την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου.
Την περασμένη εβδομάδα στελέχη του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδας έκαναν γνωστό ότι εκκρεμούν οι εκδόσεις επτά κοινών υπουργικών αποφάσεων και η συνεδρίαση μιας επιτροπής του υπουργείου Οικονομικών προκειμένου αυτή να προχωρήσει στη φορολογική διασύνδεση του συστήματος εισροών εκροών.
Αυτή η επιτροπή, σημείωναν στελέχη του Συνδέσμου, για κάποιους λόγους αδιευκρίνιστους δεν συγκροτείται ποτέ...
Ο ΣΕΕΠΕ έχει ενημερώσει πρόσφατα και τον υπουργό Ανάπτυξης Κωστή Χατζηδάκη, ο οποίος ανέλαβε να συνεννοηθεί με το υπουργείο Οικονομικών. Λέγεται, μάλιστα στη διάρκεια εκείνης της συνάντησης, ότι όταν ο υπουργός άκουσε από τους εκπροσώπους του συνδέσμου ότι αυτή η επιτροπή δεν συνεδριάζει ποτέ, πως πετάχτηκε... από την καρέκλα του, βγήκε από την αίθουσα της σύσκεψης κι έσπευσε να επικοινωνήσει με υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών...
Έχουν αποθρασυνθεί τελείως. Τι να σου κάνουν και οι ντετέκτιβ. Θέλει ο κάθε ένα από πάνω του ένα ντετέκτιβ 24 ώρες το 24ωρο.
ΑπάντησηΔιαγραφή