Παρασκευή 7 Σεπτεμβρίου 2012

Γιατί ντε και καλά θέλει η Ελλάδα startups παντού;


Γιατί ντε και καλά θέλει η Ελλάδα startups παντού;


Από το 1990 όλες οι κατηγορίες προϊόντων και υπηρεσιών στην Ελλάδα είχαν μια πεπατημένη συνταγή, αυξανόμενες πωλήσεις, δικαιοχρησία γνωστών διεθνών ονομάτων, εύκολα προσβάσιμα φασόν, ανοιχτό δανεισμό και εύπορους καταναλωτές. Ο βαθμός δανεισμού και χρηματοδότησης της επιχειρηματικής δράσης -δημοσίου και ιδιωτικού τομέα- αυξανόταν άνευ προηγουμένου και η παράλληλη αύξηση των λειτουργικών εξόδων ήταν “αργός θάνατος” για την κάθε επιχειρηματική μονάδα. Η διαρκής καινοτομία και η προσπάθεια ανανέωσης δεν ακολούθησαν τη γεωμετρική πορεία ...της πολυτελούς ζωής, αλλά ...“λεφτά υπήρχαν”.
Ολα αυτά τελείωσαν με εκκωφαντικό τρόπο, για πάντα! Η κρίση έφερε οικονομικούς περιορισμούς, αλλά και ένα πανίσχυρο κίνημα πελατών-πολιτών, που ζητούν (και βρίσκουν) την ίδια ποιότητα με
χαμηλότερες τιμές. Οι επιχειρήσεις ακόμη αδυνατούν να βρουν όλους τους τρόπους αντιμετώπισης του φαινομένου και στα επόμενα χρόνια θα προσπαθήσουν να ζουν με λιγότερα, κάνοντας περισσότερα.  Αρα, λιγότερες θέσεις εργασίας, πιο εξειδικευμένο προσωπικό, περισσότερες ώρες δουλειάς, προσφορά προστιθέμενης αξίας στον πελάτη για να συντηρηθεί και να χρηματοδοτηθεί ο κύκλος παραγωγή-προμηθευτές-κέρδος-ασφάλιση-φόροι-κράτος-αποδόσεις μετόχων.
Τι σημαίνει αυτό για ένα νέο άνθρωπο; Πολλά μαζί, δύσκολα, αχώνευτα και φαινομενικά άδικα, γιατί του στερούν “σίγουρη δουλειά” ή την “απόσβεση” του μεταπτυχιακού (sic).  Το πιο σίγουρο και απλό να καταλάβει είναι, ότι όσο πιο γρήγορα αρχίσει να σκέφτεται τη δική του επιχείρηση, τόσο το καλύτερο. Ακόμη και αν λειτουργήσει στο μεσοδιάστημα ως υπάλληλος! Μάλλον κάτι τέτοιο θα σκέφτηκαν οι δημιουργοί του tinascraft (nice brand name by the way). Αντί να κοιτούν την “καρδάρα με το χυμένο γάλα”, είπαν να καλύψουν το έλλειμα δημιουργικής απασχόλησης μικρών στο σπίτι(;). Γιατί να μην είναι στα Αγγλικά και να κοπεί και κανα “τιμολόγιο” από το εξωτερικό; …η σίγουρη δουλειά δεν υπάρχει, όπως την εννοούσαμε παλιά. Γιατί μια πρώην editor των New York Times έφτιαξε ένα startup φέρνει διαφάνεια στα ιατρικά έξοδα, το ClearHealthCosts; Γιατί να φτιάχνουν κάποιο νέοι απόφοιτοι ένα δημοσιογραφικό content startup; Γιατί στο προσιτό και φτηνότερο μέσο του internet υπάρχει ανάγκη για το freelance copywriting service Shabbadu; Πρόσφατα, διάβαζα για ένα startup απολυμένων δημοσιογράφων στις ΗΠΑ, που έκαναν το freelance practicioning ...εταιρία! Εφτιαξαν με χαμηλό κόστος μια virtual εταιρία παροχής κειμενογραφικών υπηρεσιών (σημεία ομιλίας, έντυπα, συνεδριακές ομιλίες κλπ) και σε 6-7 μήνες είχαν τζίρο $20 εκατ.!!
Τα startups εξ ορισμού θα είναι η μοναδική παράμετρος εθνικής, προσωπικής, ομαδικής επιτυχίας στα επόμενα 15 χρόνια που όλες οι βιομηχανίες και αγορές θα βρίσκονται σε μετάβαση προς νέα business models. Θα απελευθερώσουν δυνάμεις και μυαλά με εξαγωγικό προσανατολισμό, που δεν μπορούν σήμερα να εκφραστούν από τα Πανεπιστήμια, τα Κέντρα Διασύνδεσης, την Πολιτική και την Πολιτεία γιατί όλοι αυτοί οι θεσμοί διοικούνται από ανθρώπους 55+ ετών που αντιστέκονται, δεν γνωρίζουν και δεν θέλουν να μάθουν το νέο.
Δεν μπορούν να εκφραστούν και να δημιουργήσουν ούτε στον ιδιωτικό τομέα, γιατί αυτός θα είναι απασχολημένος με την ανανέωσή του, μια πολύ επίπονη διαδικασία. Τα startups θα ξαναφέρουν στο προσκήνιο έννοιες όπως η δημιουργία, η συνεργασία, η φιλία, τα όνειρα και η φιλοδοξία. Είναι οι έννοιες που ξεχάστηκαν στην Ελλάδα που φούσκωνε από τα δανεικά, τις όμοιες (parity) αγορές και το "κυριλέ" στυλ.
Τα startups δεν θα έχουν ηλικία, δεν είναι προνόμιο κανενός. Οι πιο εντυπωσιακές δράσεις θα ξεκινήσουν από τους “baby boomers”, που εκτός από επιβίωση πρέπει να κερδίζουν τον επιούσιο για 20-22 χρόνια ακόμη! Δεν είναι τυχαίο ότι η εταιρία γιαγιάδων στη Σλοβενία (χώρα που ανεβαίνει στη startup σκηνή από το 2011) νοικιάζει το χρόνο τους για δημιουργική απσχόληση των παιδιών εργαζόμενων γονέων (μην το πείτε στη μάνα μου, θα προσβληθεί...). Ακόμη και οι γιαγιάδες στο Μόντρεαλ λειτουργούν σαν Venture capitalists
Γιατί οι αγρότες στην Ολλανδία, Ινδία, Νότιο Αφρική, FYRoM χρησιμοποιούν άραγε το κινητό τους και μια βάση δεδομένων για να επιλέγουν την καλύτερη τιμή για τη σοδειά τους; Μείωση κόστους μετακινήσεων; Γρηγοράδα; Σιγουριά; Τα startups θα βρίσκονται όλο και πιο πολύ στην ατζέντα των κυβερνήσεων, γιατί αυτές ξέρουν οτι τα επιδοτούμενα προγράμματα ανεργίας δεν είναι λύση...ίσως με καθυστέρηση, θα γίνει ελπίζω και στην Ελλάδα.
Στα επόμενα χρόνια (έως το 2016) εκτιμάται ότι το ΑΕΠ της Ευρώπης θα ανέβει +4%. Επίσης αναφέρεται από τον OECD ότι θα υπάρξουν έσοδα $600 δις. από νέες υπηρεσίες. Ξέρουμε ήδη ότι η ηλεκτρονική εκπαίδευση και η διαχείριση έξυπνων συστημάτων πόλεων, μεταφορών, έξυπνων σπιτιών, τηλε-ιατρικής θα αποφέρουν διπλάσιο ΑΕΠ στις χώρες BRICS.
‘Εως το 2020 θα υπάρχουν 50 δις. διαδικτυωμένες συσκευές που θα ωφελούν την Κοινωνία, τον Πολίτη, τα Εθνη. Πρόσφατη παγκόσμια μελέτη προβλέπει ότι το 2017 θα έχουμε 3 δις smartphones που θα παραγγέλνουν, θα επιλέγουν προϊόντα, υπηρεσίες, κοινωνικά αγαθά. Μια κινητή λιανική αγορά σπαρμένη σε 180 χώρες. Ποιός θα δημιουργησει τα startups που θα διαχειριστούν αυτό τον πλούτο;
Η Ελλάδα που θα είναι σε αυτό το γίγνεσθαι; Θα αγωνίζεται ακόμη για τη σύνταξη των 2.500 ευρώ; Εχει ομορφιά, περηφάνεια, ιστορικό καθήκον αυτή η προσπάθεια που πρέπει να κάνουμε...ΟΛΟΙ! Μακάρι να δημιουργήσουμε σε κάθε σπίτι ένα startup εξαγωγικό, δημιουργικό, μοναδικό, που θα σιγουρεύει "γέφυρες" με τα νέα δίκτυα επιχειρηματικότητας που μεγαλώνουν στην Ινδία, την Αφρική, τη Ρωσία. Αν θα είναι στο internet ή με τη μορφή ενός app ή μέσω τηλεφώνου ή με προσωπική πώληση είναι απλά το τεχνικό μέρος της επιχειρηματικής δράσης.
Η αλλαγή όταν μας επιβάλλεται, για να μειώσουμε κόστη ή λειτουργίες δεν είναι θετική ...δεν έχει τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Η αλλαγή όμως για κάτι που πιστεύουμε και θέλουμε και μας αρέσει (πχ. το δικό μας “μαγαζί”) λειτουργεί. Ακόμη και για το άγνωστο της Ιδέας, που σκέφτεται συλλογικά μια ομάδα. Από μόνο του ένα τέτοιο συναίσθημα είναι «όλα τα λεφτά». Εσείς τι λέτε;

Τάσος, stay tuned!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου