ΔΕΝ ΧΟΡΤΑΙΝΟΥΝ... ΕΛΛΑΔΑ
Οσο δύσκολο φαντάζει σε πολλούς Ευρωπαίους να χρησιμοποιούν ξυλάκια
όπως οι Κινέζοι για να φάνε το φαγητό τους, άλλο τόσο δύσκολο φαίνεται
σε κάποιους Κινέζους να φάνε το ρύζι, μαγειρεμένο με ένα τρόπο
πρωτόγνωρο γι' αυτούς. Ακόμα πιο δύσκολο βέβαια είναι να φάνε πίτα
γύρο... χωρίς να λερωθούν.
Αυτό αποδεικνύει η εμπειρία τριών Ελλήνων οι οποίοι έμαθαν στους
κατοίκους της πόλης Σιαμέν της Νοτιοδυτικής Κίνας τι σημαίνει στα
Ελληνικά γύρος, πίτα, γεμιστή πιπεριά με ρύζι και... κοτόσουπα. Ο λόγος
για τους Θωμά Καραβασίλη, Βασίλη Μπαμπάολο και Ιωάννη Φυντανίδη, τους
ιδιοκτήτες εστιατορίων Golden Olives (σ.σ. χρυσές ελιές) οι οποίοι,
καθώς τα πράγματα στην Ευρώπη γίνονται ολοένα και πιο δύσκολα, είχαν την
ιδέα να μεταφέρουν στην Κίνα ένα σημαντικό κομμάτι της μεσογειακής
κουλτούρας, το φαγητό, ανοίγοντας δύο καταστήματα στη Σιαμέν της
επαρχίας Φουτζιάν, μιας πόλης τουλάχιστον 4,5 εκατομμυρίων κατοίκων.Οπως ανέφεραν οι ίδιοι στο «Εθνος της Κυριακής», οι κάτοικοι της πόλης ήδη έχουν αρχίσει να δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα ελληνικά προϊόντα και για τους παράξενους (για τα μάτια τους) τρόπους μαγειρέματος του ρυζιού (γεμιστά), αλλά και του κρέατος. Το κατάστημα που λειτουργεί στο
400.000 τετραγωνικών μέτρων εμπορικό κέντρο της Σιαμέν, Wanda Plaza, μιας από τις πιο δυναμικές αλυσίδες shopping center της Ασίας, έχει καθημερινά περίπου 550-600 πελάτες. Μάλιστα, καθώς τα νέα απλώνονται στην πόλη, ολοένα και περισσότεροι πελάτες σπεύδουν να δοκιμάσουν το βασικό πιάτο του καταστήματος, τον γύρο με πίτα, αλλά και τα γεμιστά, τα οποία πωλούνται στους πελάτες αντί για πατάτες τηγανητές.
Βέβαια συνήθως οι καινούργιοι πελάτες που δεν είναι εξοικειωμένοι με τον τρόπο κατανάλωσης του εδέσματος, αντιμετωπίζουν κάποιες? δυσκολίες στο να χειριστούν το σουβλάκι όπως πρέπει με αποτέλεσμα κάποιοι να λερώνονται από τις διάφορες σος, μουστάρδες, κέτσαπ, κάποιοι άλλοι να ζητούν πιρούνι, άλλοι τσοπ στικς (τα περίφημα ξυλάκια) και άλλοι να το στριφογυρίζουν προσπαθώντας να εντοπίσουν το κατάλληλο σημείο για να ξεκινήσουν να τρώνε.
Οι συνήθειές τους
Η επιλογή της προσφοράς γεμιστών, αλλά και της κοτόσουπας αντί για... αναψυκτικό, έγινε ύστερα από την εμβάθυνση των τριών στον τρόπο ζωής των Κινέζων, οι οποίοι συνηθίζουν να πίνουν σούπες -όπως στη Δύση ας πούμε προτιμούμε να συνοδεύουμε το γεύμα μας με ένα ανθρακούχο-, ενώ ως γνωστόν λατρεύουν το ρύζι και σίγουρα δεν είχαν δει κάτι παρόμοιο με το γεμιστό. Οι τιμές μάλιστα δεν έχουν και τόσο μεγάλη διαφορά με τις αντίστοιχες στην Ελλάδα, αφού μια πίτα με γύρο κοστίζει στη Σιαμέν 2,5 ευρώ (20 γιουάν), μια μερίδα γεμιστών 3,2 ευρώ (25,6 γιουάν) και ένα μπολ κοτόσουπας 1,2 ευρώ (10 γιουάν). Το κρέας και τα λαχανικά αγοράζονται από τις αγορές της πόλης και από αυτά οι περίπου 10 εργαζόμενοι των δύο καταστημάτων παρασκευάζουν καθημερινά γύρο, σουβλάκια και τις πίτες σε ειδικό παρασκευαστήριο.
Οι γεύσεις από Ελλάδα όμως δεν σταματούν στην πίτα, στον γύρο και στα γεμιστά, αφού τα τελευταία τρία χρόνια οι άνθρωποι που έμαθαν το σουβλάκι στους Κινέζους ασχολούνται και με την εισαγωγή ελληνικών προϊόντων στην κινεζική αγορά και έχουν ιδρύσει μια εταιρεία εισαγωγών εξαγωγών. Η εταιρεία άρχισε να μεταφέρει στην Κίνα κρασί, ούζο, τσίπουρο, αλλά και ελληνική μπίρα εισαγωγής, ενώ αργότερα ήρθαν η φέτα, οι ελιές, τα προϊόντα από ελιά και το ελαιόλαδο (βιολογικό και συμβατικό), το οποίο ξετρέλανε τους Κινέζους αφού θεωρείται ως μια πρώτη ύλη εξαιρετικά πολύτιμη την οποία όμως δεν γνωρίζουν πώς να καταναλώνουν.
Οπως δηλώνουν οι ίδιοι οι ιδιοκτήτες των Golden Olives, παρότι τώρα μαθαίνουν σιγά σιγά κινέζικα, οι Κινέζοι είναι ιδιαίτερα φιλικοί και φιλόξενοι μαζί τους αν και οι περισσότερες συνεννοήσεις προς το παρόν γίνονται στα αγγλικά, ενώ οι πελάτες τους επιδεικνύουν μια τάση προς την κατανάλωση ούζου, πράγμα καθ' όλα κατανοητό εάν κανείς αναλογιστεί ότι οι κλιματολογικές συνθήκες στη Νότια Κίνα είναι αρκετά κοντά σε αυτές της δικής μας περιοχής, αλλά και επειδή η Σιαμέν είναι ένας από τους πιο δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς της αχανούς ασιατικής χώρας.
Η πόλη αυτή τη στιγμή έχει τον πέμπτο μεγαλύτερο ρυθμό ανάπτυξης και έτσι κατατάσσεται στη λίστα με τα μεγαλύτερα αστικά κέντρα της Κίνας, πίσω από τη Σανγκάι, το Πεκίνο και την Γκουαγκντζού.
Οπως μάλιστα αναφέρει ο Θωμάς Καραβασίλης, στη Σιαμέν ο κόσμος διασκεδάζει καθημερινά γεμίζοντας τα μαγαζιά πρωί και βράδυ, ενώ τα καλοκαίρια το κλίμα θυμίζει έντονα τα ελληνικά νησιά, καθώς τα τελευταία χρόνια στην Κίνα υπάρχει μια στροφή στον δυτικό τρόπο ζωής και διασκέδασης, με αποτέλεσμα να ανοίγουν ολοένα και πιο πολλά καφέ, μπαρ και εστιατόρια δυτικού στυλ.
ΟΙ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΤΗΣ ΕΠΕΝΔΥΣΗΣ
Εμπόδιο η γλώσσα και η γραφειοκρατία
Παρότι οι Κινέζοι είναι φιλόξενοι και ο γύρος πουλάει, όπως σε όλες τις πρωτοβουλίες έτσι και η συγκεκριμένη συνάντησε αρκετές δυσκολίες μέχρι να προχωρήσει. Κρίνοντας από την εμπειρία τους, οι τρεις επιχειρηματίες θεωρούν ως πιο δύσκολα πράγματα για κάποιον που πηγαίνει στην Κίνα για να ανοίξει επιχείρηση, τη γλώσσα, τις διαφορές στην κουλτούρα και τον ρυθμό της ζωής (παρότι όπως τονίζουν οι ρυθμοί μοιάζουν με της Ελλάδας).
Η γραφειοκρατία, όπως σε πολλές χώρες, αποτελεί και στην Κίνα ένα μικρό πρόβλημα, αλλά με λίγη υπομονή και επιμονή όλα γίνονται. Οπως μάλιστα τονίζουν με νόημα οι τρεις τους, οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι ίδιοι στην Σιαμέν είναι αυτές που αντιμετωπίζει ένας Βορειοευρωπαίος επενδυτής στην Ελλάδα. Τώρα κι ενώ ήδη έχουν διανύσει μια τεράστια απόσταση από εδώ μέχρι την Κίνα, σε όλα τα επίπεδα, σκέφτονται να αναπτύξουν ακόμη περισσότερο την επιχειρηματική τους δραστηριότητα εκεί. Προσφάτως εισήγαγαν ελληνικό μπράντι παλαίωσης, το οποίο έγινε ανάρπαστο, ενώ στόχος τους είναι η δημιουργία αλυσίδας σε όλες τις μεγάλες πόλεις της Κίνας, καθώς ήδη έχουν υπάρξει προτάσεις που βρίσκονται υπό εξέταση για φρανσάιζ από Κινέζους, αλλά και Ελληνες που θέλουν να επενδύσουν στην Κίνα.
Τέτοιες επιχειρηματικές κινήσεις είναι λογικό να ενδυναμώνουν τους δεσμούς μεταξύ των δύο λαών - στη συγκεκριμένη περίπτωση αυξάνουν το ενδιαφέρον των Κινέζων για την Ελλάδα. Οι ιδιοκτήτες των Golden Olives αναφέρουν ότι πλέον τους ρωτούν συχνά για την ελληνική κρίση, αφού πολλοί Κινέζοι δυσκολεύονται να αντιληφθούν τι ακριβώς συμβαίνει στην Ευρώπη. Ωστόσο, οι περισσότεροι και δη οι νεότεροι, είναι εξοικειωμένοι με την ιστορική και την τουριστική διάσταση της Ελλάδας, δηλαδή την αρχαιότητα, τους Ολυμπιακούς Αγώνες και τη... Σαντορίνη.
TOY ΧΡΗΣΤΟΥ ΣΤΑΣΙΝΟΠΟΥΛΟΥ
stasinopoulos@pegasus.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου