Τρίτη 12 Μαρτίου 2013

Ποιοι εντάσσονται και τι προβλέπει το σχέδιο για τη ρύθμιση των κόκκινων δανείων

Κοντά σε συμφωνία βρίσκονται κυβέρνηση, τρόικα και τράπεζες για την πολυπόθητη ρύθμιση των δανείων των νοικοκυριών που βρέθηκαν σε δεινή οικονομική θέση λόγω της κρίσης αλλά και για τις αλλαγές στον «νόμο Κατσέλη».

Το κλίμα άλλαξε το μεσημέρι της περασμένης Παρασκευής, όταν σε σύσκεψη που έγινε στην Τράπεζα της Ελλάδος και επιδιώχθηκε να μη δει το φως της δημοσιότητας, ο γενικός γραμματέας Καταναλωτή του υπουργείου Ανάπτυξης Γιώργος Στεργίου, χαμηλόβαθμα αλλά εξειδικευμένα στελέχη του υπουργείου Οικονομικών, της Τράπεζας της Ελλάδος, της Ελληνικής Ενωσης Τραπεζών, καθώς και τεχνοκράτες της τρόικας με εμπειρία στις αντίστοιχες νομοθετικές πρωτοβουλίες της Πορτογαλίας και της Ισπανίας συμφώνησαν για πρώτη φορά στην αναγκαιότητα της διευκόλυνσης των οικογενειών που έχουν ενυπόθηκα δάνεια καθώς και στον εκσυγχρονισμό του νόμου για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά. Το επιχείρημα που κυριάρχησε ήταν να μην «κοκκινίσουν» άλλα δάνεια, τα οποία υπολογίζονται σήμερα στο 20%.

Η λεγόμενη και πενταμερής συνάντηση, που είχε προαναγγείλει την Τετάρτη 6 του μηνός η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης μετά το «ναυάγιο» των διαπραγματεύσεων με τους επικεφαλής της τρόικας, δίνει πιθανότητες στην επίτευξη λύσης. Και μέσα στην επόμενη εβδομάδα θα υπάρξουν και άλλες επαφές.

Απάντηση στην... ανησυχία

Πληροφορίες αναφέρουν ότι πέραν των ρυθμίσεων που έχουν ανακοινώσει ο υπουργός Κωστής Χατζηδάκης και ο υφυπουργός Ανάπτυξης Θανάσης Σκορδάς, αναμένεται να θεσπιστεί άλλο ένα κριτήριο ώστε να απαντηθούν οι ανησυχίες της τρόικας και των τραπεζών για την πιθανότητα κατάχρησης του νόμου. Δεν αποκλείεται, λένε πληροφορίες, να μπει ένα ακόμη όριο ως προς την υπαγωγή των δικαιούχων στις ευνοϊκές διατάξεις για τετραετή περίοδο χάριτος με την πληρωμή χαμηλότοκης δόσης.

Οσοι θέλουν να ενταχθούν δεν θα πρέπει να διαθέτουν περιουσιακά στοιχεία τα οποία αν ο δανειολήπτης αξιοποιήσει θα μπορεί να αντεπεξέλθει στις τραπεζικές του υποχρεώσεις, δηλαδή στη συνεπή πληρωμή των δόσεων του δανείου του. Υπενθυμίζεται ότι ένα από τα βασικά κριτήρια διευκόλυνσης είναι το ετήσιο εισόδημα των 25.000 ευρώ, που έχει προκύψει ύστερα από μείωση του εισοδήματος κατά 35% σε σχέση με το 2010.

Τρόικα και τράπεζες στη διάρκεια της σύσκεψης της περασμένης Παρασκευής εξέφραζαν τους προβληματισμούς τους για την ανυπαρξία έγκυρων στοιχείων ως προς το πόσοι είναι εκείνοι με εισόδημα κάτω των 25.000 ευρώ και ποια μπορεί να είναι η μελλοντική εξέλιξη του αριθμού των πολιτών με δεδομένη την επιδείνωση της οικονομικής ύφεσης μέσα στο 2013. Ενστάσεις ήγειραν και για το ενδεχόμενο κατάχρησης του νομοσχεδίου, που θα είχε ως αποτέλεσμα δανειολήπτης με εισόδημα 25.000 ευρώ αλλά με σημαντική ακίνητη περιουσία να μπορεί να ρυθμίσει το δάνειό του.

Η ανυπαρξία επίσημων στοιχείων για τον αριθμό των δικαιούχων δυσκολεύει και τον υπολογισμό του ενδεχόμενου κόστους στις τράπεζες από τη ρύθμιση του νόμου. Ετσι υπάρχουν αντικρουόμενες εκτιμήσεις, του υπουργείου Ανάπτυξης που κάνει λόγο για κόστος κάτω του 1 δισ. ευρώ, και των τραπεζών που ανεβάζουν το ποσό των πρόσθετων κεφαλαίων τα οποία θα χρειαστούν σε 2, ακόμη και 3 δισ. ευρώ. Οι πέντε πλευρές συμφώνησαν επίσης στο να κλείσει και το κεφάλαιο της εκκρεμοδικίας που διαπιστώνεται στις υποθέσεις δανειοληπτών που εντάσσονται στον νόμο Κατσέλη.

Οι δικάσιμοι ορίζονται πια στο 2020, με ανυπολόγιστες επιπτώσεις για τις τράπεζες αλλά και για τους υπερχρεωμένους δανειολήπτες. Στο σημείο αυτό θα ενισχυθεί το κομμάτι του εξωδικαστικού συμβιβασμού.

?Η ρύθμιση, διευκόλυνση την ονοματίζει το υπουργείο Ανάπτυξης, αφορά σε μισθωτούς, συνταξιούχους και όσους έχουν τεκμαιρόμενη σχέση εξαρτημένης εργασίας, με ενυπόθηκη απαίτηση. Το ετήσιο εισόδημά τους είναι μέχρι 25.000 ευρώ και αφού έχει μειωθεί κατά 35% από την 1η Ιανουαρίου 2010. Αφορά επίσης ανέργους, πάσχοντες από βαριά ασθένεια ή/και μόνιμη αναπηρία και πολύτεκνους.

?Τα δάνεια που μπορούν να υπαχθούν στη ρύθμιση είναι μόνο τα ενυπόθηκα και αφορούν μόνο την κύρια κατοικία του δανειολήπτη. Η αντικειμενική τους αξία πρέπει να είναι μέχρι 180.000 ευρώ και για πολύτεκνους έως 200.000 ευρώ.

Περίοδος χάριτος

Σε όσους υπάγονται στο πρόγραμμα διευκόλυνσης θα χορηγείται περίοδος χάριτος 4 ετών με επανεξέταση στα 2 έτη, κατά τη διάρκεια της οποίας καταβάλλονται μόνο τόκοι υπολογισμένοι με σταθερό επιτόκιο 1,5%. Εάν το ποσό της ως άνω τοκοπληρωμής υπερβαίνει το 30% του φορολογητέου εισοδήματος, η μηνιαία καταβολή περιορίζεται στο ύψος αυτό.

Σε περίπτωση μηδενικών εισοδημάτων προβλέπεται η δυνατότητα μηδενικών καταβολών. Η συμβατική διάρκεια του δανείου παρατείνεται ισόχρονα με την περίοδο χάριτος και η εξόφλησή του μετά το πέρας αυτής συνεχίζεται με τους όρους της αρχικής σύμβασης.

Αλλαγές στον νόμο Κατσέλη
Ενίσχυση του εξωδικαστικού συμβιβασμού

Το υπουργείο Ανάπτυξης προχωρά και σε αλλαγές του νόμου 3869/2010 ώστε να γίνει περισσότερο αποτελεσματικός. Λόγω του μεγάλου αριθμού των αιτήσεων στα ειρηνοδικεία για ρύθμιση και διαγραφή χρεών καταγράφεται μακροχρόνια δικαστική εκκρεμότητα, που οδηγεί σε ομηρεία όσους δανειολήπτες έχουν προσφύγει στην πρόνοια του νόμου.

Για να απεμπλακεί αυτή η διαδικασία και προκειμένου να ενισχυθεί ο εξωδικαστικός συμβιβασμός καταναλωτών-τραπεζών θα αρκεί, σύμφωνα με την πρώτη και κύρια αλλαγή που δρομολογεί το υπουργείο Ανάπτυξης, η συμφωνία των πιστωτών που εκπροσωπούν το 50% + 1 των απαιτήσεων της οφειλής και όχι η πλήρης ομοφωνία (100%) που απαιτείται σήμερα.

Θα προβλέπεται καταβολή δόσης από την υποβολή της αίτησης υπαγωγής στη ρύθμιση, χωρίς καθυστερήσεις εξαιτίας της εκκρεμοδικίας, εφόσον η προσδιοριζόμενη δικάσιμος υπερβαίνει τις προθεσμίες που θέτει ο νόμος. Το καταβληθέν ποσό θα συμψηφίζεται με τη ρύθμιση που τελικώς θα αποφασίσει το δικαστήριο, αποδεσμεύοντας τον οφειλέτη ακόμα και με την έκδοση της απόφασης.

Η ελάχιστη καταβολή ορίζεται στο 10% της τρέχουσας δόσης με ελάχιστο ποσό καταβολής τα 40 ευρώ μηνιαίως.

Bελτίωση στο πλαίσιο λειτουργίας του Τειρεσία
Η κυβέρνηση προτρέπει τις τράπεζες και για αλλαγές στον Τειρεσία.

Προβλέπεται η βελτίωση του υφιστάμενου πλαισίου έτσι ώστε να αναγνωρίζονται οι συνέπειες της δυσχερούς οικονομικής περιόδου και να δίνεται η δυνατότητα μίας πιο ευέλικτης αντιμετώπισης των συναλλασσομένων με τα πιστωτικά ιδρύματα, ανάλογα με το συνολικό τους προφίλ και όχι με βάση μεμονωμένα ατυχή περιστατικά.

Χρηστος Κολωνας
imerisia.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου