Του Ηλία Γ. Μπέλλου
Κύματα μαζικών ρευστοποιήσεων ελληνικών μεταχειρισμένων και καινούργιων αυτοκινήτων αδειάζουν από στοκ το ελληνικό «πάρκο» όπως αποκαλείται στην αργκό των αντιπροσώπων η ελληνική επικράτεια. Οι πωλήσεις γίνονται προς μεγάλους ξένους εμπόρους οι οποίοι σαρώνουν κυριολεκτικά την αγορά είτε λειτουργώντας εδώ με αυτόνομη παρουσία, είτε ως προσκεκλημένοι ελληνικών τραπεζών που επιχειρούν να ρευστοποιήσουν τους στόλους των κατασχεμένων, λόγω μη εξυπηρετούμενων δανείων, αυτοκινήτων.
Παράλληλα σε εξαγωγές προβαίνουν και οι εταιρείες χρηματοδοτικών μισθώσεων καθώς η λήξη των συμβάσεων έχει πάψει πια να φέρνει και εξαγορά από τον χρήστη. Επιπλέον με δεδομένη την αλλαγή της φορολογικής μεταχείρισης των χρηματοδοτικών μισθώσεων τα ακριβότερα αυτοκίνητα τείνουν να γίνουν το φθηνότερο τμήμα των μεταχειρισμένων.
Ποιοι αγοράζουν
Τουλάχιστον δέκα μεγάλες ευρωπαϊκές εταιρείες δραστηριοποιούνται αυτή τη στιγμή στην χώρα. Ξεχωρίζουν όμως με βάση τον αριθμό των εξαγωγών που διεκπεραιώνουν η βελγική carconnx και η ομοεθνή της ecrent . Επιθετικές αγορές πραγματοποιεί και η A.M. Auto-Group. Ακόμα δεσπόζουσα θέση έχουν η γερμανική autobid.de, η ομοεθνής της Auto Welt και η carsontheweb.com, οι οποίες διενεργούν μάλιστα και ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς
πουλώντας έτσι εκατοντάδες ελληνικά αυτοκίνητα. Επίσης «πάρα πολλοί Έλληνες στη Γερμανία, ιδιαίτερα στη Στουτγάρδη, που παλιά έκαναν εισαγωγές μεταχειρισμένων από τη Γερμανία στην Ελλάδα, τώρα κάνουν εξαγωγές στη Γερμανία» πληροφορεί το Capital.gr κορυφαίο στέλεχος της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου που ηγείται σήμερα της αντιπροσωπείας μεγάλου ξένου ευρωπαϊκού ομίλου στη χώρα. Εάν εξαιρεθούν τα αυτοκίνητα που πωλούνται με αυτόν τον τρόπο, οι ευρωπαίοι αγοραστές, που περιλαμβάνουν επίσης και Ολλανδούς, Ρουμάνους, Βούλγαρους και Πολωνούς απορροφούν περισσότερα από 3.000 ελληνικά αυτοκίνητα ετησίως.Κύματα μαζικών ρευστοποιήσεων ελληνικών μεταχειρισμένων και καινούργιων αυτοκινήτων αδειάζουν από στοκ το ελληνικό «πάρκο» όπως αποκαλείται στην αργκό των αντιπροσώπων η ελληνική επικράτεια. Οι πωλήσεις γίνονται προς μεγάλους ξένους εμπόρους οι οποίοι σαρώνουν κυριολεκτικά την αγορά είτε λειτουργώντας εδώ με αυτόνομη παρουσία, είτε ως προσκεκλημένοι ελληνικών τραπεζών που επιχειρούν να ρευστοποιήσουν τους στόλους των κατασχεμένων, λόγω μη εξυπηρετούμενων δανείων, αυτοκινήτων.
Παράλληλα σε εξαγωγές προβαίνουν και οι εταιρείες χρηματοδοτικών μισθώσεων καθώς η λήξη των συμβάσεων έχει πάψει πια να φέρνει και εξαγορά από τον χρήστη. Επιπλέον με δεδομένη την αλλαγή της φορολογικής μεταχείρισης των χρηματοδοτικών μισθώσεων τα ακριβότερα αυτοκίνητα τείνουν να γίνουν το φθηνότερο τμήμα των μεταχειρισμένων.
Ποιοι αγοράζουν
Τουλάχιστον δέκα μεγάλες ευρωπαϊκές εταιρείες δραστηριοποιούνται αυτή τη στιγμή στην χώρα. Ξεχωρίζουν όμως με βάση τον αριθμό των εξαγωγών που διεκπεραιώνουν η βελγική carconnx και η ομοεθνή της ecrent . Επιθετικές αγορές πραγματοποιεί και η A.M. Auto-Group. Ακόμα δεσπόζουσα θέση έχουν η γερμανική autobid.de, η ομοεθνής της Auto Welt και η carsontheweb.com, οι οποίες διενεργούν μάλιστα και ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς
Οι τράπεζες
Στον αριθμό αυτό θα πρέπει να προστεθεί και ο αδιευκρίνιστος, για την ώρα, αριθμός πωλήσεων αυτοκινήτων που έχουν κατάσχει οι τράπεζες, σε εμπόρους που έρχονται από το εξωτερικό κατόπιν προσκλήσεως. Βελγική εταιρεία με την οποία επικοινώνησε το Capital.gr επισημαίνει πως Γάλλοι έμποροι απορρόφησαν το στοκ αυτοκινήτων της Εμπορικής Τραπέζης μετά από πρόσκλησή τους στην Ελλάδα για το σκοπό αυτό από την Credit Agricole. Επίσης πλειστηριασμούς, προκειμένου να αντιμετωπίζουν τα ζητήματα διαφάνειας που εγείρονται, πραγματοποιούν στην εγχώρια αγορά με την συμμετοχή ξένων εμπόρων και άλλες ελληνικές τράπεζες.
Στην μεγάλη αυτή έξοδο των αυτοκινήτων από το ελληνικό «πάρκο» συμμετέχουν και Έλληνες έμποροι, οι οποίοι μεσολαβούν για λογαριασμό των ξένων αγοραστών. Αν και τα στοιχεία για το εύρος των εξαγωγών αυτοκινήτων ποικίλουν και είναι δύσκολο να διασταυρωθούν, η εκτίμηση κύκλων της αγοράς είναι πως περί τα 5.000 με 7.000 αυτοκίνητα εξάγονται ετησίως τα τελευταία λίγα χρόνια με αμείωτους για την ώρα ρυθμούς.
Εγγράφονται εκτεταμένες ζημίες
Θα πρέπει να γίνει σαφές πως σε καμία περίπτωση οι πωλήσεις αυτές δεν ανακτούν σημαντικό ποσοστό της αξίας με τα οποία είναι εγγεγραμμένα στα λογιστικά βιβλία του κάθε ιδιοκτήτη τα αυτοκίνητα. Και αυτό διότι η υπερφορολόγηση των αυτοκινήτων στην ελληνική αγορά είχε οδηγήσει σε σημαντικά υψηλότερες τιμές πώλησης σε σχέση με την κεντρική Ευρώπη, ειδικά τα μεταχειρισμένα και τα μεγαλύτερου κυβισμού.
Πρόκειται «για μια από τις μαζικότερες ρευστοποιήσεις αυτοκινήτων στην ευρωπαϊκή ιστορία» αναφέρουν στο Capital.gr παράγοντες της αγοράς, προσθέτοντας πως μεταξύ των εξαγόμενων αυτοκινήτων περιλαμβάνονται και ολοκαίνουργια που σκουριάζουν στα πάρκινγκ αδιάθετα και έτσι οι επιχειρηματίες επιλέγουν να γράψουν την ζημία αλλά και να μειώσουν το ταχύτερο τα αποθέματά τους.
Την ίδια ώρα οι πωλήσεις καινούριων αυτοκινήτων στην Ελλάδα το Φεβρουάριο υποχώρησαν κατά 45% στα επίπεδα των 3.800, ενώ για το πρώτο δίμηνο η πτώση είναι της τάξης του 70%. Σε απολύτους αριθμούς η αγορά προσομοιάζει τα επίπεδα περασμένων δεκαετιών, επίπεδα που είχαμε να δούμε από την πετρελαϊκή κρίση, σχολιάζει βετεράνος της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτων.
Πόσο πωλούνται
Οι αποτιμήσεις στις οποίες συνήθως αγοράζονται από το εξωτερικό τα ελληνικά αυτοκίνητα βρίσκονται στα επίπεδα του 55% με 60% της εμπορικής τους αξίας στην Ελλάδα. «Ένα αυτοκίνητο που εδώ σήμερα μπορεί να πωλείται, με αξιώσεις να γίνει κάποια στιγμή συναλλαγή, στα επίπεδα των 10.000 ευρώ, εμείς το αγοράζουμε για εξαγωγή στα 6.000» αναφέρει στο Capital.gr ο Έλληνας διευθυντής δυτικοευρωπαϊκής αγοράστριας εταιρείας.
Άλλος Έλληνας έμπορος αναφέρει πως πριν λίγα 24ωρα «στείλαμε ένα Mitsubishi Outlander του 2009 για 8.000 ευρώ στο εξωτερικό και ένα Ford Focus ST του 2007 για 7.500 ευρώ, όταν καινούργιο έκανε εδώ 30.000 και μεταχειρισμένο γύρω στα 15.000».
Πιέσεις για ακόμα χαμηλότερες τιμές
«Παρόλα αυτά οι πιέσεις από το εξωτερικό για ακόμη χαμηλότερες τιμές αυξάνονται. Οι πωλήσεις των ελληνικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη δεν έχουν αποδώσει τα αναμενόμενα από τις εταιρείες κέρδη, καθώς, αφενός αποτελούν στο σύνολο τους βενζινοκίνητα αυτοκίνητα -την ώρα που προτιμάται ευρέως το diesel- και αφετέρου διότι αγοράζονται σχετικά ακριβά εξαιτίας των υψηλών επιπέδων εξοπλισμού με τα οποία έχουν επενδυθεί, σε αντίθεση με το τυπικό ευρωπαϊκό αυτοκίνητο» αναφέρει έμπορος που εμπλέκεται στη διαδικασία remarketing όπως αποκαλείται η επανεξαγωγή αυτοκινήτων. Εάν στην εικόνα αυτή προσθέτουν οι τουλάχιστον δύο μεταφορές που πρέπει να πληρώσει ο αγοραστής, η μία προς το κέντρο διανομής και η άλλη προς το τελικό σημείο πώλησης, καθίσταται αντιληπτό ότι οι τιμές θα πρέπει να υποχωρήσουν κι’ άλλο προκειμένου να απορροφηθούν και τα εναπομείναντα πλεονάζοντα αποθέματα της Ελλάδας.
Τα αυτοκίνητα που «τραβούν» περισσότερο στην ευρωπαϊκή αγορά είναι σύμφωνα με τις ίδιες πηγές τα γερμανικά και αυτά που έχουν καλά χαρακτηριστικά όπως λίγα χιλιόμετρα και έτη κυκλοφορίας. Αδιάφοροι εμφανίζονται οι έμποροι για τα πλούσια πακέτα εξοπλισμού με τα οποία «προίκισαν» οι Έλληνες αγοραστές τα αυτοκίνητα τους κατά την αγορά.
Distressed sales στα πολυτελή
Στα πολυτελή αυτοκίνητα τώρα, η κατάσταση είναι κυριολεκτικά τραγική. Αυτοκίνητα που μέχρι προ διετίας μπορεί να πωλούνταν έναντι 50.000 ή 60.000 ευρώ όπως μεταχειρισμένα SUV Mercedes 3.500 κυβικών, έχουν εμφανιστεί στην ελληνική αγορά προς 20.000 ευρώ ενώ ακόμα χαμηλότερα αγοράζονται από τους ξένους εμπόρους.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση Έλληνα εμπόρου πολυτελών μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στα νότια προάστια, ο οποίος χρεοκόπησε και το στοκ του πέρασε στην τράπεζα που είχε τις υποχρεώσεις του. Αυτή πέρασε με τη σειρά της το στοκ σε εταιρεία leasing συμφερόντων της, επιχειρώντας να ανακτήσει 1,4 εκατ. ευρώ από αυτοκίνητα λογιστικής αξίας της τάξης των 3 εκατ. ευρώ.
Τα αυτοκίνητα της λίστας με το στοκ που περιλαμβάνει Ferrari, Porsche Lamborghini, Mercedes και Range Rover, φέρεται να απορροφήθηκαν ήδη. Και όμως, όπως επισημαίνει με έκπληξη εκπρόσωπος ξένης εταιρείας που έλαβε από την τράπεζα την προς πώληση λίστα, η πλειοψηφία των αυτοκινήτων πωλήθηκε σε Έλληνες ιδιώτες...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου