Η Μουσουλμανική Αδελφότητα στο Ρεπορτάζ Χωρίς Σύνορα
Σε μια αποκλειστική συνέντευξη, λίγες ημέρες μετά την απομάκρυνση του Χόσνι Μουμπάρακ από την εξουσία, ο Εσσάμ Αλ-Αριάν, εκπρόσωπος της Μουσουλμανικής Αδελφότητας, μιλάει στον Στέλιο Κούλογλου και στο Ρεπορτάζ Χωρίς Σύνορα. Μιλάει για τη σύλληψη και το βασανισμό του από τον απερχόμενο καθεστώς, την πρόσφατη αναίτια σύλληψη μελών της οργάνωσης, καθώς και για την πολυσυζητημένη στάση της οργάνωσης απέναντι στην επανάσταση. Ακόμη, ανοίγει τα χαρτιά του σχετικά με τα σχέδια της Μουσουλμανικής Αδερφότητας στις επερχόμενες εκλογές, απαντά στις κατηγορίες της Αμερικής και τονίζει ότι ο πρώην πρόεδρος Μουμπάρακ θα πρέπει να δικαστεί, όχι μόνο για τα όσα έπραξε, αλλά και για τις ενέργειές του ακόμη και τώρα, μετά την πτώση του.
Στο επεισόδιο "Η Εξέγερση των Αράβων" που θα προβληθεί σήμερα στις 23.00 από τη ΝΕΤ
Έχετε μέχρι τώρα συλληφθεί πολλές φορές.
Έχω συλληφθεί περισσότερες από πέντε φορές. Επτά φορές, αν θυμάμαι καλά. Συνολικά έχω μείνει
στη φυλακή επτά χρόνια και εννέα μήνες, μόνο την τελευταία φορά που συνελήφθην έμεινα στη φυλακή για πέντε χρόνια. Με συνέλαβαν για πρώτη φορά πριν τη δολοφονία του προέδρου Σαντάτ. Μετά τη δολοφονία του με ξαναέπιασαν και με βασάνισαν.Έχω συλληφθεί περισσότερες από πέντε φορές. Επτά φορές, αν θυμάμαι καλά. Συνολικά έχω μείνει
Γιατί σας βασάνισαν τότε;
Γιατί οι αρχές ήθελαν να μάθουν άμεσα ποιός ήταν πίσω από τη δολοφονία του Σαντάτ. Και όταν συνέλαβαν τα μέλη της οργάνωσής μας προσπάθησαν να βρουν κάποια σχέση μεταξύ Μουσουλμανικής Αδελφότητας και της οργάνωσης που ήθελε και πέτυχε τη δολοφονία του προέδρου. Και φυσικά δεν υπήρχε καμία σχέση, αλλά εμένα με βασάνισαν.
Γιατί οι αρχές ήθελαν να μάθουν άμεσα ποιός ήταν πίσω από τη δολοφονία του Σαντάτ. Και όταν συνέλαβαν τα μέλη της οργάνωσής μας προσπάθησαν να βρουν κάποια σχέση μεταξύ Μουσουλμανικής Αδελφότητας και της οργάνωσης που ήθελε και πέτυχε τη δολοφονία του προέδρου. Και φυσικά δεν υπήρχε καμία σχέση, αλλά εμένα με βασάνισαν.
Συλληφθήκατε ξανά πρόσφατα. Πότε ήταν αυτό;
Με συνέλαβαν πριν την “Παρασκευή της Οργής”, στις 28 Ιανουαρίου και αφέθηκα ελεύθερος μετά από τρείς ημέρες. Βέβαια, δεν με άφησαν ακριβώς ελεύθερο, αλλά άλλοι φυλακισμένοι και συγγενείς τους έσπασαν τις πόρτες όλων των κελιών τις φυλακής και μας άφησαν όλους ελεύθερους. Το ίδιο έγινε και σε άλλες φυλακές, όπου οι ίδιοι οι φρουροί άνοιξαν τις πόρτες των κελιών. Αυτό ήταν και το συντομότερο διάστημα που έχω περάσει στη φυλακή.
Με συνέλαβαν πριν την “Παρασκευή της Οργής”, στις 28 Ιανουαρίου και αφέθηκα ελεύθερος μετά από τρείς ημέρες. Βέβαια, δεν με άφησαν ακριβώς ελεύθερο, αλλά άλλοι φυλακισμένοι και συγγενείς τους έσπασαν τις πόρτες όλων των κελιών τις φυλακής και μας άφησαν όλους ελεύθερους. Το ίδιο έγινε και σε άλλες φυλακές, όπου οι ίδιοι οι φρουροί άνοιξαν τις πόρτες των κελιών. Αυτό ήταν και το συντομότερο διάστημα που έχω περάσει στη φυλακή.
Όταν ήσασταν στη φυλακή τις ημέρες αυτές μαθαίνατε για την επανάσταση στους δρόμους της Αιγύπτου;
Είχαμε ένα μικρό ραδιοφωνάκι και μαθαίναμε τα νέα. Αυτό που μας συγκλόνισε πιο πολύ ήταν ότι μάθαμε με αυτόν τον τρόπο για τη δολοφονία του διοικητή των φυλακών της Φαγιούμ. Δεν περιμέναμε ποτέ ότι το ραδιόφωνο θα μετέδιδε μια τέτοια είδηση, ήταν σαν να έλεγε σε όλους εμάς να κάνουμε το ίδιο. Και μετά σπάσαμε τις πόρτες των κελιών και βγήκαμε έξω.
Είχαμε ένα μικρό ραδιοφωνάκι και μαθαίναμε τα νέα. Αυτό που μας συγκλόνισε πιο πολύ ήταν ότι μάθαμε με αυτόν τον τρόπο για τη δολοφονία του διοικητή των φυλακών της Φαγιούμ. Δεν περιμέναμε ποτέ ότι το ραδιόφωνο θα μετέδιδε μια τέτοια είδηση, ήταν σαν να έλεγε σε όλους εμάς να κάνουμε το ίδιο. Και μετά σπάσαμε τις πόρτες των κελιών και βγήκαμε έξω.
-Περιμένατε ότι θα βλέπατε την κατάσταση αυτή που είδατε στους δρόμους όταν βγήκατε από τη φυλακή;
Όχι, δεν το περιμέναμε. Αλλά κανείς δεν μπορεί να προβλέψει πότε θα γίνει μια επανάσταση. Οι επαναστάσεις κατά τη διάρκεια της ιστορίας συμβαίνουν αναπάντεχα.
Όχι, δεν το περιμέναμε. Αλλά κανείς δεν μπορεί να προβλέψει πότε θα γίνει μια επανάσταση. Οι επαναστάσεις κατά τη διάρκεια της ιστορίας συμβαίνουν αναπάντεχα.
Η ηγεσία της Μουσουλμανικής Αδελφότητας ήταν στην αρχή πολύ επιφυλακτική απέναντι στην επανάσταση, δεν συμμετείχε παρά αρκετά πιο μετά. Γιατί έγινε αυτό;
Μα όχι, συμμετείχαμε από την αρχή. Αφού στις 19 Ιανουαρίου νγάλαμε ανακοίνωση ότι η κατάσταση είναι πολύ επικίνδυνη για το Κάιρο και όλη την Αίγυπτο μετά τα γεγονότα στην Τυνησία. Την Τρίτη στις 25 προτρέψαμε τα νέα μέλη μας και την ηγεσία να συμμετάσχουν στις πορείες. Την Τετάρτη, μετά την επιτυχία της πορείας της προηγούμενης μέρας, ζητήσαμε από όλους τους Αιγυπτίους να αγκαλιάσουν την επανάσταση.
Μα όχι, συμμετείχαμε από την αρχή. Αφού στις 19 Ιανουαρίου νγάλαμε ανακοίνωση ότι η κατάσταση είναι πολύ επικίνδυνη για το Κάιρο και όλη την Αίγυπτο μετά τα γεγονότα στην Τυνησία. Την Τρίτη στις 25 προτρέψαμε τα νέα μέλη μας και την ηγεσία να συμμετάσχουν στις πορείες. Την Τετάρτη, μετά την επιτυχία της πορείας της προηγούμενης μέρας, ζητήσαμε από όλους τους Αιγυπτίους να αγκαλιάσουν την επανάσταση.
Γιατί δεν το κάνατε αυτό την Τρίτη;
Γιατί η συμμετοχή όλων τότε θα ήταν επικίνδυνη για την επανάσταση. Την Τρίτη ήταν στους δρόμους λίγες χιλιάδες κόσμος.
Γιατί η συμμετοχή όλων τότε θα ήταν επικίνδυνη για την επανάσταση. Την Τρίτη ήταν στους δρόμους λίγες χιλιάδες κόσμος.
Πιστεύετε ότι ο Μουμπάρακ θα πρέπει να διωχθεί για τις δολοφονίες των διαδηλωτών κατά την επανάσταση;
Ο πρώην πρόεδρος Μουμπάρακ αγνούσε για πολύ καιρό τα αιτήματα του λαού. Και πιστεύω ότι ακόμη και τώρα προσπαθεί να αναιρέσει όσα πέτυχε η επανάσταση. Συνεπώς πιστεύω ότι θα πρέπει να δικαστεί γιατί ο λαός δεν μπορεί να ξεχάσει όχι μονο όσα έχει κάνει στη χώρα στο παρελθόν, αλλά και τους φόνους των διαδηλωτών και τις προσπάθειές του τώρα να σαμποτάρει την επανάσταση.
Ο πρώην πρόεδρος Μουμπάρακ αγνούσε για πολύ καιρό τα αιτήματα του λαού. Και πιστεύω ότι ακόμη και τώρα προσπαθεί να αναιρέσει όσα πέτυχε η επανάσταση. Συνεπώς πιστεύω ότι θα πρέπει να δικαστεί γιατί ο λαός δεν μπορεί να ξεχάσει όχι μονο όσα έχει κάνει στη χώρα στο παρελθόν, αλλά και τους φόνους των διαδηλωτών και τις προσπάθειές του τώρα να σαμποτάρει την επανάσταση.
Πώς ακριβώς προσπαθεί να το κάνει αυτό;
Με την παραμονή ακόμη και τώρα στην εξουσία πολιτικών που ο ίδιος διόρισε. Με αυτό τον τρόπο, όμως, διατηρεί το κλίμα της επανάστασης γιατί ο λαός βλέπει ότι οι πολιτικοί αυτοί έχουν ακόμη εξουσία και ζητά την απομάκρυνσή τους. Ακόμη, η μυστική υπηρεσία στο υπουργείο Εσωτερικών, η οποία και δολοφόνησε όλους αυτούς τους διαδηλωτές, δεν έχει διακόψει τη λειτουργία της. Βέβαια, τώρα πια κανείς δεν μπορεί να πει με σιγουριά ποιός είναι πίσω από όλα όσα συμβαίνουν στη χώρα. Ναι μεν ο στρατός έχει την εξουσία, αλλά ποιός είναι πίσω από το στρατό; Κανείς δεν γνωρίζει.
Με την παραμονή ακόμη και τώρα στην εξουσία πολιτικών που ο ίδιος διόρισε. Με αυτό τον τρόπο, όμως, διατηρεί το κλίμα της επανάστασης γιατί ο λαός βλέπει ότι οι πολιτικοί αυτοί έχουν ακόμη εξουσία και ζητά την απομάκρυνσή τους. Ακόμη, η μυστική υπηρεσία στο υπουργείο Εσωτερικών, η οποία και δολοφόνησε όλους αυτούς τους διαδηλωτές, δεν έχει διακόψει τη λειτουργία της. Βέβαια, τώρα πια κανείς δεν μπορεί να πει με σιγουριά ποιός είναι πίσω από όλα όσα συμβαίνουν στη χώρα. Ναι μεν ο στρατός έχει την εξουσία, αλλά ποιός είναι πίσω από το στρατό; Κανείς δεν γνωρίζει.
Πιστεύετε ότι είστε ακόμη υπό παρακολούθηση, ακόμη και τώρα;
Τώρα πια όχι. Ο αιγυπτιακός λαός δεν φοβάται πια, είναι περήφανος για όσα πέτυχε. Εξάλλου δεν έχει φύγει ακόμη από τους δρόμους, είναι έτοιμος να συνεχίσει τον αγώνα του. Και την Παρασκευή, μετά την προσευχή, ένα εκατομμύριο κόσμος θα βγει στους δρόμους.
Τώρα πια όχι. Ο αιγυπτιακός λαός δεν φοβάται πια, είναι περήφανος για όσα πέτυχε. Εξάλλου δεν έχει φύγει ακόμη από τους δρόμους, είναι έτοιμος να συνεχίσει τον αγώνα του. Και την Παρασκευή, μετά την προσευχή, ένα εκατομμύριο κόσμος θα βγει στους δρόμους.
Η Μουσουλμανική Αδελφότητα θα πάρει μέρος στις επερχόμενες εκλογές;
Δεν θα κατεβάσουμε κάποιον υποψήφιο στις προεδρικές εκλογές. Σαφώς θέλουμε την προτίμηση του λαού, αλλά δεν επιδιώκουμε την πλειοψηφία στις βουλευτικές εκλογές που θα έρθουν.
Δεν θα κατεβάσουμε κάποιον υποψήφιο στις προεδρικές εκλογές. Σαφώς θέλουμε την προτίμηση του λαού, αλλά δεν επιδιώκουμε την πλειοψηφία στις βουλευτικές εκλογές που θα έρθουν.
Γιατί όχι;
Επειδή επιθυμούμε να συμμετάσχουν σε αυτές όλοι. Στόχος μας είναι να συμμετέχουμε, όχι να κυριαρχήσουμε. Αλλά σαφώς θα ψηφίσουμε, αν και δεν έχουμε ακόμη επιλέξει ποιόν θα υποστηρίξουμε στις προεδρικές εκλογές. Θα συναντήσουμε όλους τους υποψηφίους, θα συζητήσουμε μαζί τους, να μάθουμε τα σχέδια και τις προτάσεις τους και μετά θα επιλέξουμε ποιόν θα ψηφίσουμε.
Επειδή επιθυμούμε να συμμετάσχουν σε αυτές όλοι. Στόχος μας είναι να συμμετέχουμε, όχι να κυριαρχήσουμε. Αλλά σαφώς θα ψηφίσουμε, αν και δεν έχουμε ακόμη επιλέξει ποιόν θα υποστηρίξουμε στις προεδρικές εκλογές. Θα συναντήσουμε όλους τους υποψηφίους, θα συζητήσουμε μαζί τους, να μάθουμε τα σχέδια και τις προτάσεις τους και μετά θα επιλέξουμε ποιόν θα ψηφίσουμε.
Στις Ηνωμένες Πολιτείες ορισμένοι ανησυχούν ότι στόχος σας είναι η εγκαθίδρυση ενός θεοκρατικού καθεστώτος με την εφαρμογή του Ισλαμικού Νόμου, στα πρότυπα του Ιράν και της Σαουδικής Αραβίας.
Η Αίγυπτος είναι μια ισλαμική δημοκρατία, κανείς δεν μπορεί να το αρνηθεί αυτό. Μπορεί να μην ονομάζεται έτσι, αλλά σαν θεσμός η Αίγυπτος είναι ισλαμική. Και στην πραγματικότητα όλοι οι Αιγύπτιοι, χριστιανοί, εβραίοι, άθεοι, όλοι συμμετέχουν σε αυτή. Εξάλλου η πλειοψηφία του πληθυσμού είναι μουσουλμάνοι και θέλουν να ζήσουν όπως ορίζει ο ισλαμικός νόμος. Γιατί δυσανασχετούν οι Αμερικάνοι; Δεν εμπλεκόμαστε στις εσωτερικές υποθέσεις καμίας χώρας, σεβόμαστε τις επιλογές τους. Θα πρέπει κι αυτοί να κάνουν το ίδιο. Η Αίγυπτος, εξάλλου, δεν είναι ούτε Ιράν, ούτε Σαουδική Αραβία ή Τουρκία. Οι Αμερικανοί, όμως, είναι σύμμαχοι της Σαουδικής Αραβίας, γιατί φοβούνται εμάς κι όχι αυτούς; Εμείς είμαστε πιο ανεκτικοί και ευφιείς στην ερμηνεία του ισλαμικού νόμου από άλλους.
Η Αίγυπτος είναι μια ισλαμική δημοκρατία, κανείς δεν μπορεί να το αρνηθεί αυτό. Μπορεί να μην ονομάζεται έτσι, αλλά σαν θεσμός η Αίγυπτος είναι ισλαμική. Και στην πραγματικότητα όλοι οι Αιγύπτιοι, χριστιανοί, εβραίοι, άθεοι, όλοι συμμετέχουν σε αυτή. Εξάλλου η πλειοψηφία του πληθυσμού είναι μουσουλμάνοι και θέλουν να ζήσουν όπως ορίζει ο ισλαμικός νόμος. Γιατί δυσανασχετούν οι Αμερικάνοι; Δεν εμπλεκόμαστε στις εσωτερικές υποθέσεις καμίας χώρας, σεβόμαστε τις επιλογές τους. Θα πρέπει κι αυτοί να κάνουν το ίδιο. Η Αίγυπτος, εξάλλου, δεν είναι ούτε Ιράν, ούτε Σαουδική Αραβία ή Τουρκία. Οι Αμερικανοί, όμως, είναι σύμμαχοι της Σαουδικής Αραβίας, γιατί φοβούνται εμάς κι όχι αυτούς; Εμείς είμαστε πιο ανεκτικοί και ευφιείς στην ερμηνεία του ισλαμικού νόμου από άλλους.
Ποιό είναι το μοντέλο της κοινωνίας που επιδιώκετε;
Είναι το αιγυπτιακό μοντέλο, περιμένετε και θα δείτε. Θα δημιουργηθεί σταδιακά και φυσικά πρόκειται για ένα κοινοβουλευτικό μοντέλο διακυβέρνησης. Θα είναι συνταγματικό, με εναλλαγή της εξουσίας, το κράτος ως πηγή της εξουσίας και μια πολύ ενεργή κοινωνία των πολιτών. Με ελευθερία, ισότητα και δικαιοσύνη, αυτό είναι το Ισλάμ. Δεν πρόκειται για ξένες αξίες τις οποίες αντιγράφουμε από την Αμερική, όπως θέλουν να πιστεύουν. Πρόκειται για τις δικές μας αξίες.
Είναι το αιγυπτιακό μοντέλο, περιμένετε και θα δείτε. Θα δημιουργηθεί σταδιακά και φυσικά πρόκειται για ένα κοινοβουλευτικό μοντέλο διακυβέρνησης. Θα είναι συνταγματικό, με εναλλαγή της εξουσίας, το κράτος ως πηγή της εξουσίας και μια πολύ ενεργή κοινωνία των πολιτών. Με ελευθερία, ισότητα και δικαιοσύνη, αυτό είναι το Ισλάμ. Δεν πρόκειται για ξένες αξίες τις οποίες αντιγράφουμε από την Αμερική, όπως θέλουν να πιστεύουν. Πρόκειται για τις δικές μας αξίες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου