Δευτέρα 17 Σεπτεμβρίου 2012

ΠΑΝΑΚΡΙΒΗ... ΔΩΡΕΑ . Τα άρματα της μίζας



Πάρτι εκατομμυρίων έχει στηθεί στο ΥΠΕΘΑ για τη μεταφορά στην Ελλάδα 450 αρμάτων μάχης που μας χαρίζουν οι ΗΠΑ από εταιρεία που μονοπωλεί τις θαλάσσιες διακομιδές αμυντικών συστημάτων

Τα άρματα της μίζας
Την ίδια ώρα που ο Πάνος Παναγιωτόπουλος ως υπουργός Αμυνας υπόσχεται στην τρόικα ότι θα περιορίσει στο ελάχιστο τις εξοπλιστικές δαπάνες, προβαίνοντας μόνο στις απολύτως αναγκαίες προμήθειες υλικών υποστήριξης για τα υπάρχοντα οπλικά συστήματα, ένα «αόρατο χέρι» σπρώχνει το πεντάγωνο στο να αποδεχτεί μια ασύμφορη... δωρεά 400 αμερικανικών αρμάτων Abrams που βρίσκονται παροπλισμένα στα νεκροταφεία αρμάτων στη μακρινή Νεβάδα.
Στόχος να αναλάβουν τη θαλάσσια μεταφορά των συγκεκριμένων αρμάτων από τις ΗΠΑ στην Ελλάδα εισπράττοντας αρκετά εκατομμύρια ευρώ!!
Τι και εάν ο Ελληνικός Στρατός τη δεκαετία του 2000 δαπάνησε 2,2 δισεκατομμύρια ευρώ για την αγορά καινούργιων αρμάτων...
Τι και εάν η αμερικανική... δωρεά θα κοστίσει ο «κούκος αηδόνι», αφού για την επιχειρησιακή τους αρτιότητα, τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμισή τους επισήμως υπολογίζεται ότι θα πρέπει να απαιτηθούν έως 500.000 δολάρια ανά άρμα!!
Τι και εάν οι Ευρωπαίοι δανειστές έχουν ήδη εκφράσει τη δυσφορία τους για τη συγκεκριμένη πανάκριβη αμερικανική... δωρεά που μοναδικό στόχο έχει να σπάσει την ευρωπαϊκή αγορά αρμάτων!!
Τι και εάν ο πρέσβης Χρονόπουλος, ως επικεφαλής του τμήματος Εθνικού Σχεδιασμού της Διεύθυνσης Πολιτικής Εθνικής Αμυνας, εγκαίρως και εγγράφως έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου προειδοποιώντας τους υπουργούς Αμυνας κ. Αβραμόπουλο και Παναγιωτόπουλο.
ΣυμφέρονταΣτο Πεντάγωνο είναι διάχυτη η αίσθηση ότι καταβάλλεται λυσσαλέα προσπάθεια για αποδοχή της... δωρεάς των αμερικανικών αρμάτων Abrams από συγκεκριμένα συμφέροντα που επί χρόνια λυμαίνονται τις θαλάσσιες μεταφορές αμυντικού υλικού! Το συμπέρασμα αυτό εξάγεται αβίαστα και από τον πόλεμο που έχει ξεσπάσει μέσω Διαδικτύου μέσω ανταγωνιστριών εταιρειών.
Πρόκειται για «ναυμαχία» που είναι σε πλήρη εξέλιξη και την οποία η κυβέρνηση παρακολουθεί αμήχανη. Μάλιστα το υπουργείο Αμυνας για να κερδίσει χρόνο ώσπου να καταλαγιάσει ο κουρνιαχτός, έστειλε καινούργια επιτροπή εμπειρογνωμόνων στη Νεβάδα για επανέλεγχο των αρμάτων που έχει επιλέξει προηγούμενη επιτροπή Ελλήνων εμπειρογνώμων...
Στο μεταξύ η ηγεσία του υπουργείου Αμυνας παρακολουθεί με προσοχή την υπόθεση και δεν τοποθετείται επί των καταγγελιών για όργιο «απευθείας αναθέσεων» σε συγκεκριμένη εταιρεία που με αποκοπή έχει αναλάβει τη θαλάσσια μεταφορά όλων των στρατιωτικών υλικών από τις ΗΠΑ!!!
Απίστευτες καταγγελίες
Της αναθέτουν έργα χωρίς να γίνει διαγωνισμός
Οι καταγγελίες που μέχρι στιγμής έχουν γίνει στο Διαδίκτυο με αφορμή την πιθανή μεταφορά αρμάτων μάχης από τις ΗΠΑ στην Ελλάδα κάνουν λόγο για «βιομηχανία» απευθείας αναθέσεων προς συγκεκριμένη εταιρεία που έχει προσωπικό μόλις πέντε άτομα και την τελευταία δεκαετία έχει κάνει τζίρο άνω των 100 εκατ. ευρώ! Συγκεκριμένα:
- Για την πιο πρόσφατη απόφαση Φ. 600.14/58/431538/Σ.1413/17 Ιουλ 12/ΓΕΣ/ΔΥΠΟΣΤΗ/2/1 καταγγέλλεται ότι: «Ούτε διαγωνισμός, ούτε προκήρυξη, ούτε δημοσίευση, ούτε εφημερίδα της κυβερνήσεως, όλα κάτω από το τραπέζι». Μάλιστα εκ των υστέρων, έξι μέρες μετά, η αρμόδια υπηρεσία του ΓΕΣ, η ΑΣΔΥΣ, σπεύδει να αναρτήσει στη ''Διαύγεια'' ανακοίνωση ''διαπραγμάτευσης'' τιμών! (Φ. 562/41/230815/ Σ.1024 /23 Ιουλ 12/ΑΣΔΥΣ/ΣΠΜ/3).
Δηλαδή μετά την απευθείας ανάθεση, δημοσιεύουν διαδικασία διαπραγμάτευσης τιμών, χωρίς να
καλούν όλες τις εταιρείες παρά μόνο αυτήν που της ανατέθηκε η σύμβαση απευθείας! Και τα ερωτήματα που τίθενται μέσω Διαδικτύου: Ετσι ευνοείται και εννοείται το δημόσιο συμφέρον; Ετσι πετυχαίνουν «ανταγωνιστικές» και «συμφέρουσες» τιμές; Γιάννης πίνει, Γιάννης κερνάει;
- Στη «Διαύγεια» υπάρχουν πληρωμές προς τη συγκεκριμένη μεταφορική εταιρεία που μαζί με τις απευθείας αναθέσεις ξεπερνάει το ποσό των 2 εκατ. ευρώ μόνο για το 2012! Δηλαδή σε μία χρονιά που γίνονται αιματηρές περικοπές στους συνταξιούχους και τους μισθωτούς και σε ολόκληρη τη δημόσια διοίκηση, το ελληνικό δημόσιο έχει ήδη πληρώσει το τρέχον έτος 2 και πάνω εκατ. ευρώ για μεταφορές υλικών από και προς Αμερική τη στιγμή που, λόγω κρίσης, τα υλικά των Ενόπλων Δυνάμεων έχουν μειωθεί τουλάχιστον κατά 60%!
Πάντως η επίσημη σύμβαση αναφέρεται σε περίπου 800.000 ανά έτος και αυτό σε εποχές προ κρίσης, ενώ φέτος οι Ενοπλες Δυνάμεις φαίνεται μέσω «Διαύγειας» να πληρώνουν σχεδόν τρεις φορές περισσότερα για λιγότερα μεταφερόμενα υλικά!
Τρεις συμβάσειςΜέχρι σήμερα έχουν συναφθεί τρεις διαφορετικές απευθείας συμβάσεις με την ίδια εταιρεία. Χωρίς διαγωνισμό, χωρίς δημοσίευση, όπως το θέτει ο νόμος, και χωρίς ίχνος διαφάνειας. Το συνολικό ύψος μόνο από αυτές τις αναθέσεις είναι 1,5 εκατ. ευρώ...
  • Τον Ιούνιο του 2012 προκηρύχθηκε άλλος ένας επίσημος διαγωνισμός από το ΓΕΝ ως διακλαδική σύμβαση ύψους περίπου 800.000 ευρώ. Η μεταφορική εταιρεία που μονοπωλεί τον χώρο δεν έλαβε μέρος στον επίσημο ανοιχτό διαγωνισμό! Ενώ οι εταιρείες που υπέβαλαν προσφορές δεν κλήθηκαν στις διαπραγματεύσεις τιμών...
  • Παρόμοια κατάσταση και στο ΓΕΑ, μόλις έληξε η απευθείας ανάθεση του α' εξαμήνου του 2012 έγινε και δεύτερη απευθείας ανάθεση με την απόφαση Φ.837/ΑΔ.879337/ Σ.1191/25-6-12. Η απόφαση αυτή ουδέποτε αναρτήθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως ούτε στη «Διαύγεια». Και εδώ, όπως και στο ΓΕΣ, επτά μέρες μετά τη δεύτερη απευθείας ανάθεση και υπογραφή (2-7-12) πραγματοποιήθηκε επισήμως ανοιχτός διαγωνισμός με το αξιοπερίεργο και αξιοπρόσεκτο ότι η εν λόγω μεταφορική εταιρεία που πήρε τη δουλειά δεν μπήκε καν στον κόπο να υποβάλει φάκελο και να λάβει μέρος στον διαγωνισμό...
  • Το «καπέλο» των οδικών μεταφορών ανεβάζει το κόστος! Πέραν του 1 με 1,5 εκατ. ευρώ τον χρόνο σε απευθείας ανάθεση για τις θαλάσσιες μεταφορές, όλες οι συμβάσεις προβλέπουν ελεύθερη χρέωση χωρίς πλαφόν και χωρίς τιμοκατάλογο για τις οδικές μεταφορές από την εν λόγω μεταφορική. Ετσι στο 1,5 εκατ. που εισπράττει τον χρόνο προστίθενται άλλες 300.000 με 400.000 σε οδικές μεταφορές!
Και όλες αυτές οι παρατυπίες και οι απευθείας αναθέσεις γίνονται στο όνομα του «απόρρητου»! Ωστόσο -όπως καταγγέλλεται- στη συγκεκριμένη εταιρεία, στην οποία γίνονται οι απευθείας αναθέσεις, έχει απορριφθεί το αίτημά της για πιστοποίηση μεταφοράς και διαχείρισης διαβαθμισμένων και απόρρητων υλικών! Δηλαδή η συγκεκριμένη εταιρεία μεταφέρει υλικά των Ενόπλων Δυνάμεων χωρίς την απαιτούμενη πιστοποίηση; Αραγε γιατί; Και τα απόρρητα υλικά ποιος τα μεταφέρει; Τα C-130 της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, που κάθε πτήση για τις ΗΠΑ κοστίζει 200.000 ευρώ;
Ερωτήματα
Ολα τα στοιχεία που υπό μορφή καταγγελιών είδαν το φως της δημοσιότητας μέσω Διαδικτύου έχουν ήδη διαβιβαστεί στην Εισαγγελία Αθηνών συνοδευμένα από διάφορα ερωτήματα.
  • Το ζητούμενο είναι γιατί όλα αυτά τα χρόνια δεν επιβάλλονται κανόνες διαφάνειας και ισότητας στις διαγωνιστικές διαδικασίες για το εν λόγω έργο, παρά μόνο εφευρίσκουν παράτυπους τρόπους ώστε να ευνοείται συνεχώς η συγκεκριμένη εταιρεία.
  • Ποιοι εγκρίνουν ΧΕΠ πληρωμών πολλών εκατ. ευρώ προς την εν λόγω εταιρεία και αφού έχει λήξει η σύμβαση πληρώνονται επιπλέον ποσά που ίσως δεν θα έπρεπε;
  • Ο Οικονομικός εισαγγελέας μπορεί να ελέγξει τα ποσά που έχει λάβει η εν λόγω εταιρεία και τις συμβάσεις με απευθείας ανάθεση που έχει συνάψει; Εάν, για παράδειγμα, ο μεταφερό-μενος όγκος συνάδει με τον χρεούμενο. Εχει ελεγχθεί πώς χρεώνονται τόσα εκατ. σε οδικές μεταφορές εντός ΗΠΑ, όταν η σύμβαση δεν προβλέπει τέτοια χρέωση; Η σύμβαση προβλέπει για τις οδικές μεταφορές να διενεργείται πρόχειρος διαγωνισμός και να εκτελείται το έργο από τον προσφέροντα τη συμφερότερη τιμή. Εγινε ποτέ αυτό;
«Καμπανάκι» κινδύνου
Εγγραφο-φωτιά από τον πρέσβη
Εγγραφο-«φωτιά» του Τμήματος Εθνικού Σχεδιασμού της Διεύθυνσης Πολιτικής Εθνικής Αμυνας που υπογράφει ο πρέσβης Δ. Χρονόπουλος κρούει τον κώδωνα του κινδύνου και βάζει «φρένο» στην αποδοχή της... δωρεάς από τις ΗΠΑ 400 μεταχειρισμένων αρμάτων μάχης Μ1Α1- ΑΒΡΑΜ3. Πριν από την επίσκεψη του Δ. Αβραμόπουλου στις ΗΠΑ την περασμένη άνοιξη, η αρμόδια διεύθυνση του υπουργείου Αμυνας είχε χτυπήσει το καμπανάκι..
Ο πρέσβης Δ. Χρονόπουλος προειδοποιούσε τον Δ. Αβραμόπουλο και γενικότερα την κυβέρνηση ότι: «Πριν από τη λήψη οιασδήποτε απόφασης, το όλο θέμα πρέπει να εξεταστεί ενδελεχώς, υπό το πρίσμα συγκεκριμένων παραμέτρων, καθώς ενέχει πολιτική, επιχειρησιακή, τακτική και οικονομική διάσταση».
Τα προβλήματαΣύμφωνα με τη Διεύθυνση Πολιτικής Εθνικής Αμυνας, πρωτίστως θα πρέπει να εξεταστεί η εμπειρία και διδάγματα από την προηγούμενη γερμανική «δωρεά» των ΤΟΜΑ ΒΜΡ-1 και αρμάτων μάχης Μ-60Α1 και Μ-60Α3, τη δεκαετία του '90.
Συγκεκριμένα θα πρέπει να ληφθούν υπόψη τα προβλήματα που αντιμετωπίστηκαν σε θέματα διαλειτουργικότητας, συντήρησης και διοικητικής μέριμνας, καθώς και στις πιστώσεις που διατέθηκαν για επιχειρησιακή αξιοποίηση. Πριν από κάθε κίνηση αποδοχής ή μη της αμερικανικής... δωρεάς, το υπουργείο Αμυνας -επισημαίνεται στο έγγραφο- θα πρέπει να εξετάσει κατά πόσον συνάδει με τις πραγματικές ανάγκες του Στρατού Ξηράς, οι οποίες θα έπρεπε να είχαν ήδη διατυπωθεί στην υπό αναθεώρηση νέα Δομή Δυνάμεων.
Επίσης θα πρέπει να περιληφθεί πλήρης καταγραφή του υπάρχοντος αρματικού δυναμικού της χώρας, με τεκμηριωμένη αξιολόγηση του βαθμού πραγματικής και λειτουργικής ενσωμάτωσής του.
Ο πρέσβης Χρονόπουλος υπογραμμίζει ότι σύμφωνα με τους υπολογισμούς του 2010, η... δωρεά των συγκεκριμένων αρμάτων μάχης θα κόστιζε στο ελληνικό δημόσιο 2,4 εκατομμύρια ευρώ! Στο μεταξύ, μόνο την τελευταία δεκαετία έχουν δαπανηθεί 2,2 δισ. ευρώ για την αγορά αρμάτων από τη Γερμανία!..
Στο έγγραφο της Διεύθυνσης Πολιτικής Εθνικής Αμυνας γίνεται ειδική αναφορά στην οικονομική διάσταση της συγκεκριμένης... δωρεάς. Οπως τονίζεται: «Το κόστος της ανακαίνισης που θα απαιτηθεί, για την απλή επαναφορά τους σε επιχειρησιακή κατάσταση, κυμαίνεται μεταξύ 50.000-150.000 δολ. ανά άρμα, ενώ για πλήρη αναβάθμιση σε 500.000 δολ. ανά άρμα. Επιπρόσθετα θα πρέπει να υπολογιστούν η μεταφορά στη χώρα και εν συνεχεία στις Μονάδες. Η προμήθεια επιπρόσθετων βυτιοφόρων οχημάτων καυσίμων, βασικών φόρτων πυρομαχικών, ανταλλακτικών...».
ΤΕΧΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ
Eξι βασικά ζητήματα που πρέπει να λυθούν
Ο πρέσβης Χρονόπουλος στο απόρρητο έγγραφό του θέτει και ορισμένες άκρως σημαντικές τεχνικές διαστάσεις, υπογραμμίζοντας ότι η ελληνική πλευρά θα πρέπει να αποσαφηνίσει τα όσα περίεργα αναφέρονται σε έγκυρους διαδικτυακούς ιστότοπους, όπως:
Τυχόν χρησιμοποίηση των υπό παραχώρηση αρμάτων στις επιχειρήσεις «Καταιγίδα της Ερήμου» το 1991, αλλά και στον πόλεμο στο Ιράκ το 2003.
Τύπος θωράκισης των υπόψη αρμάτων, προκειμένου να επιβεβαιωθεί επίσημα ότι δεν φέρουν θωράκιση με στοιχεία απεμπλουτισμένου ουρανίου (Depleted Uranium-DU).
Επίδραση της υπερβολικά αυξημένης κατανάλωσης καυσίμου (83% μεγαλύτερη του Leopard II), στην επιχειρησιακή σχεδίαση του Στρατού και στο σύστημα διοικητικής μέριμνας.
Αντιμετώπιση των αυξημένων απαιτήσεων συντήρησης των αρμάτων κατά τη μάχη.
Τυχόν περιορισμοί στην επιχειρησιακή σχεδίαση λόγω του βάρους του άρματος, όπως βατότητα επί του οδικού δικτύου, κλάση υφισταμένων γεφυρών.
Διερεύνηση δυνατότητας συντήρησης του στροβιλοκινητήρα αυτόματου συστήματος μετάδοσης, με δεδομένο ότι ο συγκεκριμένος τύπος κινητήρα είναι εκτός παραγωγής από το 1992.
ΔΗΜΟΣ ΒΕΡΥΚΙΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου