Αβυσσος χωρίζει την πρώτη από την τελευταία σχολή, άβυσσος περιμένει και πολλούς από τους επιτυχόντες σε μια τριτοβάθμια εκπαίδευση που συρρικνώνεται διαρκώς.
Αβυσσος χωρίζει την πρώτη από την
τελευταία σχολή, άβυσσος περιμένει και πολλούς από τους επιτυχόντες σε
μια τριτοβάθμια εκπαίδευση που συρρικνώνεται διαρκώς
Του Χρήστου Κάτσικα
Η ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής στην ανώτατη εκπαίδευση αντιμετωπίστηκε με σκεπτικισμό ακόμα και από οικογένειες που τα παιδιά τους βρίσκονται σε καλή θέση στις λίστες των επιτυχόντων. Αφενός γιατί αρκετές χιλιάδες απ’ αυτά πέτυχαν σε σχολές μακριά απ’ τον τόπο κατοικίας τους και αφετέρου επειδή η συνεχής απαξίωση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης δημιουργεί ανησυχία για την πορεία των σπουδών. Κατά τ’ άλλα, τα 119 τμήματα -81 πέρυσι- που απαιτούν λιγότερα από 10.000 μόρια θα δώσουν λαβή για περαιτέρω συρρίκνωση των ΑΕΙ και κυρίως των ΤΕΙ της περιφέρειας.
1. Οι χειρότερες επιδόσεις των υποψηφίων φέτος, που προκλήθηκαν από τον αυξημένο βαθμό δυσκολίας των φετινών θεμάτων, σε σχέση πάντα με την προηγούμενη χρονιά, και η συντριπτική μείωση των αριστούχων σε συνδυασμό με μια μη μετρήσιμη αλλά ορατή μείωση των προσδοκιών οδήγησαν σε μια πτώση… με πάταγο των βάσεων εισαγωγής στις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις. Την κούρσα της πτώσης, η οποία συγκριτικά είναι από τις μεγαλύτερες της τελευταίας δεκαετίας, οδήγησαν τα υψηλόβαθμα και περιζήτητα τμήματα όλων των επιστημονικών πεδίων, τα οποία «ξεφούσκωσαν» σημαντικά.
2. Η μεγαλύτερη πτώση σε τμήματα της περιφέρειας είναι προϊόν της οικονομικής κρίσης που αναγκάζει μεγάλο όγκο των υποψηφίων να κάνει επιλογές με κριτήριο τον τόπο διαμονής (άρα η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη συγκρατούν μεγαλύτερο από ποτέ τμήμα των υποψηφίων που
κατοικοεδρεύουν σε αυτές) αλλά και του αφοπλισμού των επαγγελματικών προοπτικών του συνόλου των σχολών, γεγονός που και πάλι οδηγεί μεγάλο τμήμα των υποψηφίων να μη διακινδυνεύει «επένδυση» σε σχολή που πραγματικά θα ήθελε εάν αυτή αυξάνει το κόστος φοίτησης επειδή είναι εκτός τόπου μόνιμης κατοικίας.
3. Και φέτος είχαμε βάσεις από τη γη έως τον ουρανό. Από τα 18.916 μόρια της Ιατρικής Αθήνας έως τα 4.215 μόρια της Διοίκησης Επιχειρήσεων της Ηγουμενίτσας. Aβυσσος!
4. Οι υποψήφιοι ενσωματώνουν με ταχύτητα φωτός τις αλλαγές στην αγορά εργασίας και μετακινούνται ανάλογα στις επιλογές των τμημάτων. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα Παιδαγωγικά Τμήματα Δημοτικής Εκπαίδευσης (δάσκαλοι) είχαν συνολικά πτώση καθώς «πλήρωσαν τη νύφη» της δραματικής μείωσης των προσλήψεων δασκάλων.
5. Αναμενόμενη η άνοδος των βάσεων εισαγωγής στις στρατιωτικές σχολές. Ο λόγος; Η μείωση των εισακτέων φέτος σε σχέση πάντα με πέρσι. Βεβαίως και η σιγουριά της δουλειάς.
6. Και φέτος, ακόμη περισσότερο από πέρσι, έχουμε βάσεις… να φάνε και οι κότες. Μια δαιδαλώδη κατάσταση πολλών ειδικών κατηγοριών (πολύτεκνοι, τρίτεκνοι, κοινωνικά κριτήρια, μουσουλμάνοι, εσπερινά, ημερήσια κ.λπ.), που ορισμένες φορές λιπαίνουν το έδαφος για τραγελαφικά αποτελέσματα όσον αφορά τις βάσεις εισαγωγής.
7. Ωστόσο η είσοδος στην τριτοβάθμια εκπαίδευση δεν κατάφερε φέτος να «καρφώσει» το χαμόγελο στις οικογένειες που τα ονόματα των παιδιών τους βρίσκονται στον κατάλογο των επιτυχόντων. Και αυτό γιατί υπήρχαν δύο έντονοι προβληματισμοί που γκριζάρουν το τοπίο της επιτυχίας. Το πρώτο πρόβλημα το έχουν περίπου 15-18 χιλιάδες επιτυχόντες που πέτυχαν την εισαγωγή τους εκτός τόπου μόνιμης κατοικίας και γνωρίζουν ότι με την εξαφάνιση της κρατικής φοιτητικής μέριμνας χρειάζονται περίπου ένα μισθό τον μήνα για να επιβιώσουν στη «Δημόσια και Δωρεάν Ανώτατη εκπαίδευση» της χώρας μας. Το δεύτερο πρόβλημα αφορά την πορεία των σπουδών του νέου φοιτητή σε ένα Πανεπιστήμιο το οποίο η κυρίαρχη εκπαιδευτική και οικονομική πολιτική το έχει κάνει να μοιάζει με μεθυσμένο καράβι σε φουρτουνιασμένη θάλασσα. Χέρι χέρι με την υποχρηματοδότηση, που έχει ξεπεράσει κάθε προηγούμενο, βαδίζει η έλλειψη διοικητικού και εκπαιδευτικού προσωπικού, τα γνωστικά αντικείμενα που σπρώχνονται να φτιασιδώνονται σύμφωνα με τις ορέξεις της αγοράς.
8. Προτελευταίο και ξεχασμένο: η ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής, όλη η κουβέντα για επιτυχόντες και μη εξαφανίζει εντέχνως από το εκπαιδευτικό τοπίο όλους εκείνους που δεν είχαν και δεν έχουν τη δυνατότητα να είναι ούτε καν υποψήφιοι για μια ανώτατη σχολή. Αναφερόμαστε στα χιλιάδες παιδιά που κάθε χρόνο, πριν καν ολοκληρώσουν την υποχρεωτική εκπαίδευση, πετιούνται στην έρημο της αμορφωσιάς, της φτώχειας και συνήθως και του κοινωνικού αποκλεισμού.
9. Τελευταίο και να το θυμηθείτε: φέτος, κάτω των 10.000 μορίων βρέθηκαν 119 τμήματα σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ (πέρυσι ήταν 81 τμήματα). Πρόκειται προφανώς για κατασκευή του βαθμού δυσκολίας των θεμάτων. Ωστόσο το υπουργείο Παιδείας θα «παίξει» με αυτό το στοιχείο επικοινωνιακά για να νομιμοποιήσει κάτι που ήδη έχει αποφασίσει. Το κλείσιμο, συγχώνευση και άλλων τμημάτων και τη δραστική μείωση του αριθμού των εισακτέων. Ακούστε τα λόγια του: «Μα δεν μπορεί να πληρώνουμε για τμήματα και υποψήφιους που βρίσκονται κάτω από τη βάση».
Του Χρήστου Κάτσικα
Η ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής στην ανώτατη εκπαίδευση αντιμετωπίστηκε με σκεπτικισμό ακόμα και από οικογένειες που τα παιδιά τους βρίσκονται σε καλή θέση στις λίστες των επιτυχόντων. Αφενός γιατί αρκετές χιλιάδες απ’ αυτά πέτυχαν σε σχολές μακριά απ’ τον τόπο κατοικίας τους και αφετέρου επειδή η συνεχής απαξίωση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης δημιουργεί ανησυχία για την πορεία των σπουδών. Κατά τ’ άλλα, τα 119 τμήματα -81 πέρυσι- που απαιτούν λιγότερα από 10.000 μόρια θα δώσουν λαβή για περαιτέρω συρρίκνωση των ΑΕΙ και κυρίως των ΤΕΙ της περιφέρειας.
1. Οι χειρότερες επιδόσεις των υποψηφίων φέτος, που προκλήθηκαν από τον αυξημένο βαθμό δυσκολίας των φετινών θεμάτων, σε σχέση πάντα με την προηγούμενη χρονιά, και η συντριπτική μείωση των αριστούχων σε συνδυασμό με μια μη μετρήσιμη αλλά ορατή μείωση των προσδοκιών οδήγησαν σε μια πτώση… με πάταγο των βάσεων εισαγωγής στις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις. Την κούρσα της πτώσης, η οποία συγκριτικά είναι από τις μεγαλύτερες της τελευταίας δεκαετίας, οδήγησαν τα υψηλόβαθμα και περιζήτητα τμήματα όλων των επιστημονικών πεδίων, τα οποία «ξεφούσκωσαν» σημαντικά.
2. Η μεγαλύτερη πτώση σε τμήματα της περιφέρειας είναι προϊόν της οικονομικής κρίσης που αναγκάζει μεγάλο όγκο των υποψηφίων να κάνει επιλογές με κριτήριο τον τόπο διαμονής (άρα η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη συγκρατούν μεγαλύτερο από ποτέ τμήμα των υποψηφίων που
κατοικοεδρεύουν σε αυτές) αλλά και του αφοπλισμού των επαγγελματικών προοπτικών του συνόλου των σχολών, γεγονός που και πάλι οδηγεί μεγάλο τμήμα των υποψηφίων να μη διακινδυνεύει «επένδυση» σε σχολή που πραγματικά θα ήθελε εάν αυτή αυξάνει το κόστος φοίτησης επειδή είναι εκτός τόπου μόνιμης κατοικίας.
3. Και φέτος είχαμε βάσεις από τη γη έως τον ουρανό. Από τα 18.916 μόρια της Ιατρικής Αθήνας έως τα 4.215 μόρια της Διοίκησης Επιχειρήσεων της Ηγουμενίτσας. Aβυσσος!
4. Οι υποψήφιοι ενσωματώνουν με ταχύτητα φωτός τις αλλαγές στην αγορά εργασίας και μετακινούνται ανάλογα στις επιλογές των τμημάτων. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα Παιδαγωγικά Τμήματα Δημοτικής Εκπαίδευσης (δάσκαλοι) είχαν συνολικά πτώση καθώς «πλήρωσαν τη νύφη» της δραματικής μείωσης των προσλήψεων δασκάλων.
5. Αναμενόμενη η άνοδος των βάσεων εισαγωγής στις στρατιωτικές σχολές. Ο λόγος; Η μείωση των εισακτέων φέτος σε σχέση πάντα με πέρσι. Βεβαίως και η σιγουριά της δουλειάς.
6. Και φέτος, ακόμη περισσότερο από πέρσι, έχουμε βάσεις… να φάνε και οι κότες. Μια δαιδαλώδη κατάσταση πολλών ειδικών κατηγοριών (πολύτεκνοι, τρίτεκνοι, κοινωνικά κριτήρια, μουσουλμάνοι, εσπερινά, ημερήσια κ.λπ.), που ορισμένες φορές λιπαίνουν το έδαφος για τραγελαφικά αποτελέσματα όσον αφορά τις βάσεις εισαγωγής.
7. Ωστόσο η είσοδος στην τριτοβάθμια εκπαίδευση δεν κατάφερε φέτος να «καρφώσει» το χαμόγελο στις οικογένειες που τα ονόματα των παιδιών τους βρίσκονται στον κατάλογο των επιτυχόντων. Και αυτό γιατί υπήρχαν δύο έντονοι προβληματισμοί που γκριζάρουν το τοπίο της επιτυχίας. Το πρώτο πρόβλημα το έχουν περίπου 15-18 χιλιάδες επιτυχόντες που πέτυχαν την εισαγωγή τους εκτός τόπου μόνιμης κατοικίας και γνωρίζουν ότι με την εξαφάνιση της κρατικής φοιτητικής μέριμνας χρειάζονται περίπου ένα μισθό τον μήνα για να επιβιώσουν στη «Δημόσια και Δωρεάν Ανώτατη εκπαίδευση» της χώρας μας. Το δεύτερο πρόβλημα αφορά την πορεία των σπουδών του νέου φοιτητή σε ένα Πανεπιστήμιο το οποίο η κυρίαρχη εκπαιδευτική και οικονομική πολιτική το έχει κάνει να μοιάζει με μεθυσμένο καράβι σε φουρτουνιασμένη θάλασσα. Χέρι χέρι με την υποχρηματοδότηση, που έχει ξεπεράσει κάθε προηγούμενο, βαδίζει η έλλειψη διοικητικού και εκπαιδευτικού προσωπικού, τα γνωστικά αντικείμενα που σπρώχνονται να φτιασιδώνονται σύμφωνα με τις ορέξεις της αγοράς.
8. Προτελευταίο και ξεχασμένο: η ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής, όλη η κουβέντα για επιτυχόντες και μη εξαφανίζει εντέχνως από το εκπαιδευτικό τοπίο όλους εκείνους που δεν είχαν και δεν έχουν τη δυνατότητα να είναι ούτε καν υποψήφιοι για μια ανώτατη σχολή. Αναφερόμαστε στα χιλιάδες παιδιά που κάθε χρόνο, πριν καν ολοκληρώσουν την υποχρεωτική εκπαίδευση, πετιούνται στην έρημο της αμορφωσιάς, της φτώχειας και συνήθως και του κοινωνικού αποκλεισμού.
9. Τελευταίο και να το θυμηθείτε: φέτος, κάτω των 10.000 μορίων βρέθηκαν 119 τμήματα σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ (πέρυσι ήταν 81 τμήματα). Πρόκειται προφανώς για κατασκευή του βαθμού δυσκολίας των θεμάτων. Ωστόσο το υπουργείο Παιδείας θα «παίξει» με αυτό το στοιχείο επικοινωνιακά για να νομιμοποιήσει κάτι που ήδη έχει αποφασίσει. Το κλείσιμο, συγχώνευση και άλλων τμημάτων και τη δραστική μείωση του αριθμού των εισακτέων. Ακούστε τα λόγια του: «Μα δεν μπορεί να πληρώνουμε για τμήματα και υποψήφιους που βρίσκονται κάτω από τη βάση».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου