Παρασκευή 14 Οκτωβρίου 2011

Θρίλερ με το μπλακάουτ στον ελληνικό εναέριο χώρο

Για πάνω από 4 ώρες χάθηκαν τα ίχνη περίπου 150 αεροσκαφών από τις οθόνες των ελεγκτών

Ρεπορτάζ: Κώστας Ντελέζος

ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Παρασκευή 14 Οκτωβρίου 2011

Σοβαρά ερωτήματα προκαλεί το μπλακάουτ που εκδηλώθηκε τις πρώτες πρωινές ώρες, χθες, στο σύστημα ηλεκτρικής τροφοδοσίας των ραντάρ του Κέντρου Ελέγχου Περιοχής Αθηνών (ΚΕΠΑΘ), καθώς και της Προσέγγισης Αθηνών.
Το σύστημα ελέγχου της εναέριας κυκλοφορίας υπολειτουργούσε χθες όλη μέρα, με αποτέλεσμα οι καθυστερήσεις σε εκατοντάδες πτήσεις από και προς τα ελληνικά αεροδρόμια να ξεπεράσουν τις τρεις ώρες, ενώ από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) και το Eurocontrol εκδόθηκε οδηγία (ΝΟΤΑΜ) προς τις ξένες αεροπορικές εταιρείες, ώστε να αποφεύγουν τις πτήσεις στον ελληνικό εναέριο χώρο.

ΤΑ ΞΗΜΕΡΩΜΑΤΑ. Το μπλακάουτ που σημειώθηκε στη 1.08 τα ξημερώματα της Πέμπτης διήρκεσε 8 λεπτά και είχε ως αποτέλεσμα να μαυρίσουν για χρονικό διάστημα άνω των 4 ωρών οι οθόνες των τερματικών των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, από τις οποίες χάθηκαν τα ίχνη περίπου 150 αεροσκαφών που πετούσαν στον ελληνικό εναέριο χώρο (ελληνικό FIR).
Η διακοπή του ηλεκτρικού ρεύματος σημειώθηκε από άγνωστη, μέχρι στιγμής, αιτία στο Κέντρο Ελέγχου Περιοχής Αθηνών (ΚΕΠΑΘ) που βρίσκεται στο πρώην Ανατολικό Αεροδρόμιο του Ελληνικού, ενώ από αυτήν επηρεάστηκαν και τα ραντάρ προσέγγισης του Πύργου Ελέγχου του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος». Συγκεκριμένα, λόγω της διακοπής του ρεύματος έπεσε το σύστημα όλων των ραντάρ και το ΚΕΠΑΘ βυθίστηκε στο σκοτάδι. Αυτό συνέβη καθώς η εφεδρική τροφοδοσία ρεύματος (UPS) δεν λειτούργησε για 8 λεπτά!

ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ. Ο υπουργός Μεταφορών Γ. Ραγκούσης ζήτησε τη διεξαγωγή επείγουσας ένορκης διοικητικής εξέτασης για την εξακρίβωση των συνθηκών και των αιτίων που προκάλεσαν τη βλάβη του συστήματος, ενώ ενημέρωσε και την προϊσταμένη της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών Ελένη Ράικου για τις δικές της ενέργειες. Ηδη, το σοβαρό συμβάν διερευνάται από την Εθνική Εποπτική Αρχή Αεροναυτιλίας, όπως προβλέπεται από τους σχετικούς διεθνείς κανονισμούς.
Το περίεργο, σύμφωνα με πηγές της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), είναι ότι δεν υπήρξε οποιαδήποτε διακοπή ρεύματος από την πλευρά της ΔΕΗ, ούτε σημειώθηκε πτώση της τάσης του ρεύματος. Επίσης, θα διερευνηθεί και η μη έγκαιρη λειτουργία των δύο εφεδρικών συστημάτων τροφοδοσίας ρεύματος (UPS). Οπως διαπιστώθηκε από τους ηλεκτρολόγους της ΥΠΑ, τα δυο UPS, παρότι είχαν συντηρηθεί πρόσφατα, δεν λειτούργησαν καθώς το ένα καταστράφηκε ολοσχερώς και το δεύτερο εμφάνισε σοβαρή βλάβη.
Πάντως, κανονικά λειτουργούσαν οι επικοινωνίες εδάφους - εδάφους (τηλεφωνικές γραμμές) και εδάφους - αέρος μεταξύ ελεγκτών και αεροσκαφών, μέσω συγκεκριμένων συχνοτήτων. Ετσι, οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας που ήταν βάρδια έθεσαν σε άμεση εφαρμογή «διαδικασιακό έλεγχο» και τα αεροσκάφη κατευθύνθηκαν με ασφάλεια στον προορισμό τους.

ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΕΙΣ. Ο έλεγχος των ραντάρ επανήλθε σταδιακά σε λειτουργία από τις 5 το πρωί, ενώ μέχρι χθες το βράδυ δεν είχε αποκατασταθεί πλήρως η αξιόπιστη και συνεχής ηλεκτρική τροφοδοσία του συστήματος. Σημειώνεται ότι λόγω των προβλημάτων στα UPS εμφανίστηκαν σοβαρές βλάβες και στα συστήματα των ραντάρ (Pallas).
Την ίδια στιγμή, οι πτήσεις από και προς το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» εκτελούνταν με καθυστερήσεις μεγαλύτερες των τριών ωρών λόγω των περιορισμών στην εναέρια κυκλοφορία, ενώ η ίδια κατάσταση ενδέχεται να επαναληφθεί και σήμερα.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου